Uit het dagboek van een jurylid...

Awards / Crea / News

IMG-8699Yann Balbaert, Head of Digital bij Air, was lid van de jury Digital, Mobile & Technology van de Cristal Media & Advertising Summit (Cristal MAD), die plaatsvond van 12 tot 15 december. Ter plaatse vroegen we hem naar zijn favoriet onder de 122 cases die door de juryleden in deze categorie werden beoordeeld. En dat is: de lancering van de tv-detectiveserie La Forêt op France 3. Met Publicis Conseil en Winamax maakte de zender een campagne die het mogelijk maakt om (echt) te wedden op de identiteit van de dader. Het kanaal bood dus een interactieve uitzending van de nieuwe serie van 6 afleveringen. Elke speler kon gratis wedden op een speciale site. Een nationale afficehcampagne voltooide het proces. "Het gaat om het spelen op het tweede scherm - het tokkelen op je smartphone of tablet wanneer je een serie op een ander medium bekijkt -, ze werkten samen met een online weddenschapsplatform en naarmate het scenario evolueerde, vroegen ze mensen om te stemmen om te zeggen wie ze dachten de moordenaar te zijn. Het scenario werd ontwikkeld met het online weddenschappenplatformteam. Het is super goed uitgevoerd. Ze hebben zich een groot deel van het gesprek rond een serie opnieuw toegeëigend," legt Yann Balbaert uit. De zaak won natuurlijk een Mad in deze categorie.....
122 cases bekijken, het is vrij intens, "maar de discussies vonden plaats met respect en, het moet gezegd worden, toch met veel discussie: we waren het niet altijd met elkaar eens." Het thema van de Cristal Summit van dit jaar was Kunstmatige Intelligentie en Yann Balbaert wijst erop dat hij "de selectie van de cases vrij eerlijk en transparant vond, bijvoorbeeld, ethische kwesties werden behandeld en het verschil tussen machinaal leren en AI werd goed in aanmerking genomen. Dat is belangrijk."
OVK Happiness
En dan, in een internationaal festival, neemt de Belgische trots het over en is Yann Balbaert al een paar dagen vergeten dat Happiness een concurrerend bureau is. Inderdaad, Happiness kreeg de prestigieuze Mad for Good, een prijs die een zeer opmerkelijke campagne in de bloemen zet. In dit geval was het de Blind Meters-campagne die geëerd werd. Een overtreffende trap van geluk is op zijn plaats, want er was ook al een eurobest award. Weet u hoeveel blinde rijtijd een sms-bericht inhoudt? Blindmeters.com maakt deel uit van een campagne van Ouders Van Verongelukte Kinderen en Happiness. De digitale manager van Air heeft deze campagne zeer gewaardeerd! "Het is het gebruik van een technologie die al bestaat, Google Maps, en daarop hebben ze dynamische typografieën geplaatst. Afgezien van het feit dat de films die geacht worden verkeer naar het platform te genereren goed waren gemaakt, waren er 5 miljoen open sessies! Het platform, in termen van gebruikerservaring, zit supergoed in elkaar. Goed ontworpen! Het is een geweldig interactief en technologisch idee met verschillende relevante algoritmes. Het is zeer indrukwekkend!"