UNICEF en Bubka hameren op het belang van school

Crea / News

Unicef grijpt de schoolstart aan om bij ouders en kinderen het besef te versterken dat school veel meer is dan ‘leren’ alleen. Naar school kunnen, is cruciaal voor het mentaal welzijn en de ontwikkeling van ieder kind.

Met een nationale ‘high intensity’-radiocampagne op 31 augustus en 1 september en een online-campagne maakt Unicef een stevig statement. Het kindernoodfonds van de Verenigde Naties verlengt daarmee het in 2020 geïntroduceerde thema ‘ZinInSchool’ en geeft het inhoud naar de toekomst toe.

Voor en met kinderen

Tijdens de pandemie hebben veel kinderen en hun ouders de impact van een gesloten school ervaren. Kinderen misten hun vriendjes, de vertrouwde, ‘veilige’ omgeving die de school is. Voor velen kwam dat toch als een verrassing.

Weinigen hadden een idee hoe moeilijk, ook emotioneel, het is voor kinderen wanneer ze niet naar school kunnen... Hoe hun ontwikkeling, zelfvertrouwen, weerbaarheid... daar onder lijden. Internationaal onderzoek spreekt over 28% kinderen met matige tot ernstige angstsymptomen en 15% depressies als gevolg van de pandemie.

Dankzij de getuigenissen van kinderen kunnen Bubka en Unicef echt laten voelen wat het betekent om (niet) naar school te kunnen. Research door Why5 gaf Bubka inzicht in hoe kinderen dit zelf hebben ervaren. Het marktonderzoekbureau gaf ook het materiaal om de campagne te creëren. 

Credits

Client: UNICEF
Agency: Bubka
Account team: Caro Peeters
Strategic planning: Inez Schoenaers, Wim Vermeulen, Raf Van Raemdonck
Creatives: Stijn Lecomte, Kristof Hermans, Erik Heylen, Christophe Vanheygen
Touchpoint planning: Inez Schoenaers, Lisa Scheirlinck, David De Muynck