Urban marketing: het proeven van de pudding is in the eating

Media / News

Field marketing straat traditioneel nogal laag op het prioriteitenlijstje van brand managers. Dat de wereld vandaag ons dorp is, hebben we immers vooral te danken aan het digitale – maar toch wil je als merk het verschil maken op een reële, tastbare manier. Welke plaats is dan beter om aan activatie te doen dan de stad, waar mensen van alle slag en stand samenkomen?

Steden zijn zich er weliswaar van bewust dat er een overvloed aan reclame in het straatbeeld is, en zijn daarom niet altijd meer even happig op de zoveelste straatactie, zegt Arno Geets, business unit director bij Demonstr8. “Maar met het juiste concept kan het nog steeds: zo zijn we tijdens de coronacrisis een mooie samenwerking met de stad Brussel en Stella Artois aangegaan om street art naar het Muntplein te brengen. Experiential marketing, zoals wij het noemen, kan een win-winsituatie zijn voor zowel merk als stedelijke overheid, op voorwaarde dat de marketeers inzetten op kwaliteit. Want zelfs een gratis blikje frisdrank uitdelen, kan op een interessante manier gebeuren.”

Ook Tom Blomme, die het field marketing-bureau NewWorld leidt, weet dat merken vandaag vooral bezig zijn met het creëren van ervaringen: “Daar waar campagnes vroeger dienden om zoveel mogelijk mensen te bereiken tegen een lage kost per contact, zetten merken nu meer in op de extra beleving. Zien, ruiken en proeven doet kopen – dat vertaalt zich in knappe standen, opvallende outfits, creatieve concepten… Kortom, een unieke totaalbeleving die echt binnenkomt en ook blijft hangen.”

Shelf Service is dan weer gespecialiseerd in in-store marketing, en ook in de winkels merkt marketing director Didier Navette dat de ervaring belangrijker wordt: “Naast de vele andere tools die wij bieden voor de hele shopping journey, zijn we ook de grootste Belgische ontwikkelaar van digitale interactieve totems in winkels – daarop wordt niet alleen reclame getoond, maar kan je bijvoorbeeld ook opzoeken in welke rayon de boter staat en hoeveel punten je op je klantenkaart hebt. Wij helpen merken met de implementatie van dergelijke oplossingen.”

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE