Urban Media haalt adem met theBreath

Media / News / Sustainability

theBreathUrban Media lanceert ‘theBreath’, een reclamebanner die bijdraagt aan verbetering van de luchtkwaliteit. Urban Media is gespecialiseerd in megabanners tijdens de renovatie van openbare en particuliere gebouwen, en biedt hiermee een oplossing om deel te nemen aan de duurzame inrichting van de stedelijke ruimte.

De nieuwe banner verbetert de luchtkwaliteit aanzienlijk. De dichtheid van gebouwen in de stadscentra vormt als het ware een ‘stedelijke canyon’, de ruimte boven de straten tussen die gebouwen. In deze ‘stedelijke canyon’ verzamelen zich allerlei soorten verontreinigende stoffen die door deze gebouwen en het autoverkeer worden uitgestoten. De banner is gemaakt van innovatief materiaal en functioneert als een gigantische luchtfilter in het hart van de stad. Het systeem pretendeert niet een einde te maken aan de luchtvervuiling, maar ondersteunt bij de oplossing van het milieuprobleem.

De bekleding is een uit drie lagen bestaand materiaal dat de lucht zuivert, schadelijke stofdeeltjes die uitgestoten worden door gebouwen en auto's absorbeert, en gezuiverde lucht afgeeft. Het reinigingsproces is volledig passief: enkel de natuurlijke luchtcirculatie in de ‘stedelijke canyon’ is noodzakelijk voor het proces, extra energieverbruik is niet nodig. De cijfers laten zien dat de installatie leidt tot een gemiddelde dagelijkse vermindering van de luchtverontreiniging in de steden. De bekleding gaat vieze geuren tegen en is ook waterbestendig, zodat gebouwen beter beschermd zijn.

De start-up Cowboy, met zijn geconnecteerde elektrische fiets voor de urban rider, is in het overbelaste stadscentrum van Brussel de eerste adverteerder voor de introductie van de banner. De megabanner met de kleuren van Cowboy is momenteel geplaatst op het Koninklijk Conservatorium van België aan de Zavel.

De actie is het resultaat van een samenwerking tussen Conservamus, Space, Outsight, Cowboy, Clear Channel en Urban Media.