Wat is het belang van (sociale) media voor onze politici, die zich stilaan warmlopen voor lokale en vervolgens nationale verkiezingen? De tweets van Donald J. Trump en Theo Francken zijn legendarisch. Politici en partijen maken gretig gebruik van sociale media. Het blijkt een goed alternatief te zijn voor de klassieke opiniepeiling en tezelfdertijd een efficiënte wervingstool.
Reinout Van Zandycke, oprichter van het communicatieadviesbureau Exposure, onderzocht het gebruik van sociale media in politieke communicatie in de Verenigde Staten, Frankrijk en Nederland. Je leest zijn bevindingen in zijn boek Het Nieuwe Campagne Voeren, een uitgave van Academic & Scientific Publishers. “Het gaat om overtuigingskracht,” onderstreept Reinout Van Zandycke. “Het resultaat van je stemkeuze zie je pas op langere termijn. Je moet dus blijven overtuigen.” De communicatieman pleit daarbij voor wetenschap en voor psychologisch inzicht, meer dan voor buikgevoel. Online communicatie wordt steeds professioneler en sociale media zijn vanzelfsprekend voor de nieuwe generatie digital natives waartoe hij behoort.
De rest van het artikel vindt u in PUB Magazine 2 van 2018.
Voorts trekt PUB Magazine deze maand de straat op. Met de auto, de trein, de tram, de bus of de (deel)fiets: alles is mogelijk! Maar hoe gaat het eigenlijk met onze mobiliteit? En hoe zit het met advertenties voor mobiliteit en het verhuren van offline en online reclameruimte? PUB praatte met vertegenwoordigers van onder meer Touring, TreinTramBus, Publifer, Villo!, Lijncom, Vroom.be, VAR en Waze. En Sam De Win en Eric Hollander vragen zich af of je nog wel creatief mag of kunt zijn voor bewegende objecten...
We hebben het in dit nummer natuurlijk ook nog over andere onderwerpen. Wat dacht u van de relatie tussen creativiteit en realiteit - als aanloop naar de Creative Session van Creative Belgium op 29 maart over dat onderwerp? En hoe verenigingen vrouwen zich in de zakenwereld?
Intussen heeft Wim Vermeulen nieuws voor de mad men van morgen en bestaat de marketingopleiding van Vlerick Business School 50 jaar, wat ons verleidde tot de voorpublicatie van een van de interviews uit en boek dat naar aanleiding van dat jubileum wordt uitgegeven. We lieten Wouter Boits (The Oval Office) en Stijn Vanspauwen (Kinepolis) van gedachten wisselen over entertainment en marketing anno 2018, onderzochten in welke mate Namen zich mediacity mag noemen, we gingen op bezoek bij Cypres in Leuven en we zochten enkele mensen in onze sector op die zich familie mogen noemen. En dan vergeten we nog de onvolprezen rubriek van Joe La Pompe, die zich ontfermt over forenzen. O ja, er zijn natuurlijk weer columns (onder meer Yves Van Landeghem en Steve Brouwers), inspirators (Sonja Klein en Filip Vandewiele) en new kids in town (onder meer Annelies Boddez en Stephanie De Smedt). Ontdek ze in PUB Magazine...