VAB en AKQA Brussels komen samen verder
VAB is bij het grote publiek vooral bekend om hun kwalitatieve pechverhelping. Maar de organisatie, die dit jaar haar 100ste verjaardag viert, doet veel meer dan dat. Zo is VAB naast pechverhelping ook gespecialiseerd in rijopleidingen, reisverzekeringen, de verkoop van tweedehandswagens en nog veel meer, waardoor het is uitgegroeid tot de grootste mobiliteitorganisatie van Vlaanderen. Om al die verschillende diensten onder de aandacht te brengen én het merk op te frissen, lanceert VAB nu een visueel verrassende campagne. Die werd gecreëerd door AKQA Brussels.
De kern van de campagne bestaat uit vier films, die beginnen met intrigerende openingsshots in slow-motion. Daarin zien we hoe mensen in een benarde situatie zijn geraakt. Pas wanneer de camera uitzoomt, ontdekken we dat het probleem al verholpen is dankzij VAB. Zo zien we een man die aan het huilen is, omdat hij uitgerekend op weg naar het trouwfeest van zijn dochter een platte band heeft gekregen. Na de zoom-out wordt duidelijk dat hij nog tijdig op het trouwfeest is geraakt en hij nu overmand is door emoties, omdat hij met zijn dochter aan het dansen is. Ook in de drie andere films wordt de kijker eerst op het verkeerde been gezet.
De focus op de oplossing, het feit dat je gewoon verder kan met je vakantie, je autorit enzovoort, kadert in een strategische shift die AKQA Brussels heeft ontwikkeld voor VAB. Waar concurrenten het hebben over het probleem of de pechsituatie an sich, toont VAB de situatie of het positieve resultaat nadat ze hun klanten te hulp zijn geschoten. De nieuwe tagline luidt dan ook passend “VAB. Daar kom je verder mee.” Want dat is precies wat VAB garandeert: mensen vlot en zorgeloos vooruit laten gaan in het leven zodat ze hun bestemmingen kunnen bereiken en hun plannen kunnen uitvoeren, wat die ook mogen zijn.
De films werden geproduceerd door CZAR met regisseur Alex Orma en camerawerk van Edouard le Grelle.
De campagne loopt onder andere in addressable TV, online video, bannering, social media en digital out of home.
Credits:
Client: VAB
Client contacts: Caroline van den Abeelen, Diane Aerts, Nancy Van Der Planken, Marc Tijssens
Agency: AKQA Brussels
Executive Creative Director: Peter Ampe
Creative Team: Jan Schoofs & Jonas Caluwé
Strategic Planner: Dominique Poncin
Account Team: Matthias Roose, Lies Bernaer, Cedric van Aken
Social creatives: Fran Gillis, Julie Zegers
Performance marketeer: Dieter Michielsen
Desktop publisher: Franco Scaramuzza
Media agency: Mindshare
Media contact: Charlotte Massa, Jens Carlier
Head of Production: Olivia Naudts
Agency Producer: Bram Busschots
Production: Czar.be
Director: Alex Orma
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Lander Engels
DOP: Edouard Le Grelle
Art Director: Karina Soors
Editor: Gert Van Bercklaer
Grading: Olivier Ogneux
DI Czar: Dries Derycke
Online Graphics: Sven Vanhee
Post Production: Czar / AKQA
Post Producer: Bieke De Keersmaecker
Sound: Mathieu Savenay AKQA
AKQA Brussels PR: Astrid Jacobs