VAB en AKQA Brussels komen samen verder

Crea / News

VAB is bij het grote publiek vooral bekend om hun kwalitatieve pechverhelping. Maar de organisatie, die dit jaar haar 100ste verjaardag viert, doet veel meer dan dat. Zo is VAB naast pechverhelping ook gespecialiseerd in rijopleidingen, reisverzekeringen, de verkoop van tweedehandswagens en nog veel meer, waardoor het is uitgegroeid tot de grootste mobiliteitorganisatie van Vlaanderen. Om al die verschillende diensten onder de aandacht te brengen én het merk op te frissen, lanceert VAB nu een visueel verrassende campagne. Die werd gecreëerd door AKQA Brussels.

De kern van de campagne bestaat uit vier films, die beginnen met intrigerende openingsshots in slow-motion. Daarin zien we hoe mensen in een benarde situatie zijn geraakt. Pas wanneer de camera uitzoomt, ontdekken we dat het probleem al verholpen is dankzij VAB. Zo zien we een man die aan het huilen is, omdat hij uitgerekend op weg naar het trouwfeest van zijn dochter een platte band heeft gekregen. Na de zoom-out wordt duidelijk dat hij nog tijdig op het trouwfeest is geraakt en hij nu overmand is door emoties, omdat hij met zijn dochter aan het dansen is. Ook in de drie andere films wordt de kijker eerst op het verkeerde been gezet.

De focus op de oplossing, het feit dat je gewoon verder kan met je vakantie, je autorit enzovoort, kadert in een strategische shift die AKQA Brussels heeft ontwikkeld voor VAB. Waar concurrenten het hebben over het probleem of de pechsituatie an sich, toont VAB de situatie of het positieve resultaat nadat ze hun klanten te hulp zijn geschoten. De nieuwe tagline luidt dan ook passend “VAB. Daar kom je verder mee.” Want dat is precies wat VAB garandeert: mensen vlot en zorgeloos vooruit laten gaan in het leven zodat ze hun bestemmingen kunnen bereiken en hun plannen kunnen uitvoeren, wat die ook mogen zijn.

De films werden geproduceerd door CZAR met regisseur Alex Orma en camerawerk van Edouard le Grelle.

De campagne loopt onder andere in addressable TV, online video, bannering, social media en digital out of home.

Credits: 

Client: VAB ​
​Client contacts: Caroline van den Abeelen, Diane Aerts, Nancy Van Der Planken, Marc Tijssens

Agency: AKQA Brussels
​Executive Creative Director: Peter Ampe
​Creative Team: Jan Schoofs & Jonas Caluwé
​Strategic Planner: Dominique Poncin ​
​Account Team: Matthias Roose, Lies Bernaer, Cedric van Aken ​ ​
​​
​Social creatives: Fran Gillis, Julie Zegers
​Performance marketeer: Dieter Michielsen
​Desktop publisher: Franco Scaramuzza

Media agency: Mindshare
​Media contact: Charlotte Massa, Jens Carlier 

Head of Production: Olivia Naudts ​
​Agency Producer: Bram Busschots ​
​​
​Production: Czar.be
​Director: Alex Orma
​Executive Producer: Eurydice Gysel
​Producer: Lander Engels
​DOP: Edouard Le Grelle
​Art Director: Karina Soors
​Editor: Gert Van Bercklaer
​Grading: Olivier Ogneux
​DI Czar: Dries Derycke
​Online Graphics: Sven Vanhee
​Post Production: Czar / AKQA
​Post Producer: Bieke De Keersmaecker
​Sound: Mathieu Savenay AKQA

AKQA Brussels PR: Astrid Jacobs