Valentijn houdt vooral van bloemen en chocolade

News / Research

valentine-s-day

Freeimages.com/Radoslava Todorova

Het is Valentijn, en dat is niet alleen te merken in het straatbeeld, maar ook bij de online webwinkels van België. Uit onderzoek blijkt dat de verkoop van geschenken op het internet vlak voor Valentijn een duidelijke piek kent, zo stelt BeCommerce vast. Ook gespecialiseerde datingwebsites zijn drukbezocht in de periode rond 14 februari.

Wie nog snel een Valentijnscadeau zoekt vindt dezer dagen meer en meer zijn gading op het internet. Uit een onderzoek van Google blijkt dat er zich net twee dagen voor Valentijn een piek voordoet voor de zoektocht naar geschenkjes. De meest getypte zoekwoorden in dat verband zijn “bloemen”, “chocolade”en “wellness”, maar ook “valentine’s day” en “cadeau”. Hieruit blijkt dat de traditionele producten toch nog hoog scoren bij de consument.

Ook voor wie nog geen match heeft gevonden voor Valentijn is het niet te laat. Verschillende dating- sites en apps helpen bij de zoektocht naar de ideale man of vrouw. In Vlaanderen alleen al zijn er zo’n 850.000 singles die op zoek zijn naar een flirt of een serieuze relatie. Nét voor Valentijn trekken datingsites zoals Match4me en Elitedating.be 20% meer bezoekers aan ten opzichte van de overige maanden. Zo trekt de website van Elitedating.be maar liefst 500.000 bezoekers per maand wereldwijd.

Hoewel online shopping de laatste jaren een spectaculaire evolutie heeft doorgemaakt, blijven sommige consumenten terughoudend omwille van de risico’s die het met zich meebrengt. Om dat tegen te gaan, richtte BeCommerce in 2005 een kwaliteitslabel op dat de online shopper helpt snel en gemakkelijk de betrouwbaarheid van webshops te verifiëren. De aanwezigheid van het BeCommerce- label biedt de consument onder meer de garantie op waarheidsgetrouwe informatie over de verkoper, een beveiligde winkel- en betaalervaring en een onafhankelijke klachtenbehandeling.