Heeft u dit nieuwe buzzwoord ook opgemerkt in gesprekken, in gedachten, in de meningen van de meest invloedrijke mensen? Heeft u deze oproep naar een ‘nieuw normaal’ gehoord, een nieuwe horizon die ons moet geruststellen, om het vertrouwen in onze gehavende economieën te herstellen?
Is dit echt onze ambitie voor morgen? Om terug te keren naar het comfort van een nieuw normaal als oriëntering, maar dan met een paar veranderingen? Een nieuw gemakzuchtig normaal dat ons niet verplicht om onszelf voortdurend in vraag te stellen? Zal dit ons vertrouwen in de toekomst geven? Ik denk het niet. Laten we de vraag anders benaderen.
Wat bewondering wekt in deze tijd van crisis, wat ons de moed geeft om te hopen, is het vermogen van de mens om met het ‘buitengewone’ om te gaan. Wat we vandaag meemaken leek een paar weken geleden nog onmogelijk, maar elk voorbijgaand uur brengt nieuwe onbekenden met zich mee. We zijn dus gedwongen om onszelf voortdurend opnieuw uit te vinden, als reactie op politieke aankondigingen, wetenschappelijke waarschuwingen, familiale realiteiten, het verlies van geliefden, enz. Elke dag is een nieuwe, soms brutale, confrontatie met abnormaliteit, onzekerheid, het onbekende en twijfel. En morgen zal dat nog meer het geval zijn, want we zullen lang de prijs van onze uitspattingen moeten betalen. Maar elke dag is ook een nieuwe kans om keuzes te maken, een kans om het anders te doen, om het beter te doen.
Het is nu tijd om de stap te zetten naar concrete actie. Laten we vandaag en morgen, tijdens en na de lockdown, sterke, ambitieuze keuzes maken. Laten we het ‘nieuwe normaal’ vergeten ten gunste van het ‘buitengewone’.
Het is hier en nu dat ik voor jullie allemaal beslis, en jullie allemaal voor mij! Het is hier en nu dat we elkaar moeten vertrouwen… als nooit tevoren!
Ik zal vaker een beroep doen op alle oudsten om me heen, want onverschilligheid en eenzaamheid zijn onverenigbaar met onze menselijkheid. Ik zal meer groenten in mijn tuin planten om mijn familie met de aarde te verankeren. Ik zal mijn lokale consumptie verhogen om verantwoorde initiatieven van iedereen om mij heen aan te moedigen. Ik zal ervoor pleiten dat we allemaal beter gaan eten, want dat is de eerste voorwaarde voor een goede gezondheid. Ik zal tijd en geld besteden aan cultuur, want het is het ultieme toevluchtsoord. Ik zal meer tijd met mijn kinderen doorbrengen, de sleutel tot hun zelfvertrouwen.
Ik zal een deel van mijn inkomen besteden aan mensen en initiatieven die rechtvaardigheid wensen in het verdelen van rijkdom. Ik zal mijn werkgever ervan overtuigen dat ons werkleven moet worden heroverwogen om het evenwicht van iedereen in het dagelijks leven te respecteren. Ik zal een kritische blik ontwikkelen door middelmatigheid niet te accepteren, noch voor mijzelf, noch voor anderen. Ik zal strijden voor meer relevante en minder consensuele media, voor sociale netwerken die een platform zijn voor wederzijdse hulp en inspiratie in plaats van voor narcisme. Ik zal meer verantwoorde reclame aanmoedigen...
Ik beslis dit alles voor u, voor ons, voor anderen. En u, wat beslist u voor mij?
Valerie Janssens, head of digital transformation bij RMB
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]