Van advertising naar creative connectivity

Communication / News

Happiness-Brussels

Na 10 jaar aan het Terkamerenbos te hebben gelogeerd, nam Happiness zijn intrek in Vilvoorde. Meer bepaald in een oude school, bestaande uit 64 state-of-the-art containers die eerst in Rotterdam nuttig waren en vervolgens gedurende lange tijd geëxposeerd werden bij de Verbeke Foundation in Kemzeke. En Happiness is niet langer een advertising agency maar een creative connectivity agency. In woord én gedachten!

photos-HAPPINESS-Harbour12

Architectenbureau Cuypers & Q verbouwde het containercomplex tot een eigentijds en duurzame thuishaven voor meer dan 50 werknemers, met circulaire economie als basis van het mobiele concept. Zo werd het raam- en deurwerk aan de binnenkant verzorgd door Jason van der Woude, een hedendaagse kunstenaar die werkt met recuperatiemateriaal en bekend werd met zijn raamwerken gemaakt uit glas en hout. De awards die het bureau ooit won, werden geupcycled tot kapstokken en andere nuttige objecten die niet alleen symbool staan voor 'recycling' maar ook voor de visie dat "creativiteit nut moet hebben. Met Happiness breidt de creatieve mediagemeenschap in de Zennestad opnieuw uit naast o.a. SBS Belgium (met Vier en Vijf), Woestijnvis, de Kruitfabriek, Videohouse en tal van productiehuizen - met aan de andere kant van het Zeekanaal niet te vergeten: Medialaan. De regio krijgt zo opnieuw een positieve economische impuls en het gebouw zorgt nu al voor een architectonische en culturele bezienswaardigheid pal in het nieuwe stadsdeel Watersite van Vilvoorde.

photos-HAPPINESS-Harbour19

Karen Corrigan, CEO en mede-oprichtster van Happiness: "Het 'mobiele' gegeven van de containers is belangrijk binnen de filosofie van Happiness om twee redenen. Eerst en vooral om komaf te maken met grenzen en geografie. Bij Happiness verkiezen we een talent-gedreven aanpak in plaats van een geografisch-gedreven aanpak. Deze ‘Anywhere’ filosofie wordt belichaamd door de mobiliteit van de containers. Daarnaast verwijzen de containers ook naar de mentale nood aan mobiliteit en agiliteit. We noemen onszelf bij Happiness 'Undefined Perpetually Mutating Specimen' die op elk moment van de dag bereid moeten zijn om verandering te omarmen. De locatie vormt ook de nieuwe thuishaven voor BLISS content; de slow, fast & real-time content afdeling van het bureau die beroep doet op talentvolle regisseurs, fotografen, monteurs, journalisten, copywriters, ... allemaal nodig om proactief en reactief state-of-the-art content te kunnen creëren." Terzijde: de containers werden op vier dagen tijd geplaatst, zoals duidelijk wordt in onderstaand filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=LS3KZJP4_lY

Met 1 Grand Prix in Cannes en 2 Interactive Grand Prix op Eurobest op zak werkt Happiness vandaag in Europa en Zuidoost- Azië onder andere voor klanten als Beiersdorf, Toyota, Pimkie, Record Bank, 2dehands.be, Stichting Tegen Kanker, Ouders van Verongelukte Kinderen, DVV en de Belgische Rett Syndroom Vereniging. Happiness is een lokale partner van het FCB-netwerk - Tom Theys, EVP Global Strategist van FCB kwam persoonlijk de plechtige opening van het nieuwe Happiness-kantoor bijwonen - maar blijft een onafhankelijke bureau, dat kiest voor een 'Creative Connectivity’-aanpak vanuit een 3.0. visie waarin meer dan ooit ‘alles en iedereen media is’ en er niet langer consumer centric, maar consumer journey centric gewerkt wordt bij campagnes.

photos-HAPPINESS-Harbour110

Happiness wil merken met consumenten connecteren en niet one-way 'adverteren' om zo strategie en creativiteit centraal te zetten in hun aanpak en 'big data' om te kunnen zetten in 'big ideas'. De toetreding, in 2015, van Geoffrey Hantson (voor de creativiteit) en Kris Hoet (voor de technologie) als partners in Happiness maakt mee die omslag mogelijk. Om te connecteren moet je impact hebben en daarvoor moet je alle kanalen gebruiken. "Op het vlak van de creativiteit kon ik de concurrentie aan, ik was wel altijd al jaloers op de visie van Happiness," zegt Geoffrey Hantson over die overstap. 'Happiness liep altijd voorop."

Happiness-Hantson-Corrigan-Hoet

Ook de bureaus zelf stralen die nieuwe manier van werken uit, met bijvoorbeeld schermen in de bureaus van de accounts met daarop realtime informatie over campagnes - met dank aan Kris Hoet. En het bureau omringt zich met 'friends': vaste partners voor een bepaald aspect van de activiteiten. De hele groep - Happiness Brussels en Bliss content in België en Happiness Saigon in Viëtnam - bestaat uit een groep van 85 tot 90 medewerkers. De interactie met die 'friends' zal de komende jaren nog worden uitgediept, belooft Karen Corrigan.