Van horeca en export naar (meer) thuisgebruik

Design / News / Retail

Wat doet de horecasluiting voor jonge hippe Belgische drankenbedrijven? PUB nam een (virtueel) kijkje bij Albatross Liquors en Spirits by Design, respectievelijk een West-Vlaams distributiebedrijf en een al even West-Vlaams productiebedrijf. Achter deze bedrijven zitten twee jonge entrepreneurs, Thomas Geers en Tim Veys. De voorbije jaren wisten beide bedrijven, die nauw samenwerken, een groot klantenbestand op te bouwen in binnen-en buitenland: van de VS tot China. Het gamma sinds de eerste fles (in 2014) flink uitgebreid: Meyer’s Gin heeft vier varianten: Silver, Gold, Jade en Ruby. Die laatste, roze gin werd op korte tijd dé ster van het gingamma. Eveneens succesvol zijn Geers Vermouth, Rockhopper Rum, Albatross Liquor en de non- alcoholische spirit Nudo. Die Nudo is een nieuwe ster in wording. Nudo staat voor ‘naakt’ in het Italiaans, een symbolische uitdrukking omdat er geen zout, suiker en alcohol vervat zit in deze samenstelling. Het percentage alcohol terugschroeven zonder in te boeten op de smaak en existentie van gin, dat was het achterliggende idee. Nudo is een mixer die als basis voor ontelbaar veel mocktails wordt gebruikt en zeer krachtig is van smaak door zijn citrus/kruidig smakenpallet.

Rockhopper is een succes in de VS, Meyer’s Gin doet het goed in landen als Japan en China. Albatross Liquor is gegeerd in China en het niet-alcoholische Nudo maakt furore in Australie. Een mooi verhaal… en toen was er corona. De export verloopt sinds maart iets moeilijker en over de horecasluitingen in eigen land weet u natuurlijk zelf ook alles. Wat Geers en Veys nu doen, is exemplarisch voor veel jonge ondernemers: ze legden hun marketing en distributie onder de loep en proberen nieuwe wegen uit te gaan, zonder de oude uit het oog te verliezen. Die marketing is nu al redelijk apart te noemen: elk merk heeft zijn eigen branding en zijn eigen marketing, met ook eigen Instagram- en Facebookpagina's. Voor Rockhopper wordt samengewerkt met marketingbureau Ambassy en met designbureau Pinkeye. Voor Albatross Liquor werd gewerkt met het designbureau Lesaffer, updates waren van de hand van designbureau Letterlik. Datzelfde Letterlik maakte samen met kunstenaar Edouard Schneider het design voor Nudo. En Meyer’s Gin kreeg dit jaar een rebranding, uitgevoerd door Letterlik. Meer dan tevoren leggen Albatross Liquors en Spirits by Design de nadruk op thuisgebruik, en dus op de verkoop via drankenhandels en speciaalzaken. Dat die de komende weken mogen openblijven, is natuurlijk een kans die Albatross Liquors en Spirits by Design niet willen laten liggen. En er komen nieuwe projecten: een gin in samenwerking met Gene Thomas, nieuwe smaken voor het Nudo-gamma en een tweede rum, de Rockhopper Spiced.