VDAB en BBDO maken samen sprong naar tv-avontuur

Crea / News

Op maandag 4 april lanceert VTM het gloednieuwe programma ‘Blind Gesprongen’. Daarin maken vijf kandidaten een carrièreswitch, zonder te weten in welke job ze terechtkomen. BBDO zette mee de schouders onder het programma, dat ontstond als een ambitieus pitch-idee. Het bureau werkte een communicatiecampagne uit voor VDAB die inhaakt op het thema van het programma.

“BBDO kreeg de opdracht om een campagne uit te werken om de loopbanen van mensen in beweging te krijgen, en dat naar de heel brede doelgroep op beroepsactieve leeftijd. Het bureau verraste ons met hun opvallende en creatieve idee om in plaats van een klassieke campagne, een tv-programma te lanceren. Het was een heel zot idee, maar het beantwoordde volledig aan onze vraag,” vertelt Joke Van Bommel, VDAB-woordvoerder. 

VDAB ging aan tafel zitten met DPG Media, en ook de mediagroep zag meteen brood in het idee. Geronimo werd onder de arm genomen om het programma te producen, in nauwe samenwerking met alle partijen. BBDO tekende voor VDAB ook de hele communicatiecampagne uit die inhaakt op het programma en zorgt in de komende weken voor het (digitale) mediaplan en de uitwerking ervan op tv, in social media, native advertising en activatie.

“We werkten de afgelopen maanden samen met VDAB, DPG Media en Geronimo aan de uitwerking van het programma dat begon als een ambitieus pitch-idee om Vlamingen goesting te geven om hun loopbaan in handen te nemen,” legt BBDO chief strategy officer Sofie Verstreken uit. “We zijn dan ook over the moon dat het nu écht on air gaat.”

Ook Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw Hilde Crevits schaart zich achter het programma en onderstreept het belang ervan: “Met Blind Gesprongen laten we aan mensen zien hoe VDAB in de praktijk te werk gaat en hoe zij inzetten op competenties en talenten.”

Het resultaat werd een boeiende zoektocht van 5 mensen die hun professionele leven over een hele andere boeg gooien. Een vierkoppig expertenteam neemt het professionele lot van de kandidaten in handen en zoekt voor hen dé ideale jobmatch. Zodra de experten de verschillende jobs hebben doorgelicht, hakken ze samen de knoop door en mag presentatrice Nora Gharib de kandidaten geblinddoekt naar hun nieuwe werkplek brengen. Pas wanneer ze hun blinddoek afnemen, weten ze waar hun professionele toekomst ligt en wat ze zullen verdienen.

Credits

Client: VDAB
Contacts: Shaireen Aftab, Joke Van Bommel, Hans Maenhout, Agnes Hendrickx, Lize Gengler, Frederik Gulinck,  Tilly Van Parys, Stefanie Billet, Hilke Schraepen, Diederik Van Vlem, Stijn Hüwels

Agency: BBDO BELGIUM

Chief Commercial Officers: Eva De Gendt, Katrien Denef

CD: Jan Dejonghe
Creation: Sarah Huysmans, Jasper Verleije, Najate El Achari, Bram Van Moorhem, Debby De Ridder, Jorrit Michiels

Account team: Valentine Reuse, Caroline D’Haens, Stephanie Katic, Janne Aerts, Evelyn Savels

Chief Strategy Officer: Sofie Verstreken

Strategic Planner: Thomas Jossa

Design: Jorrit Michiels

Copywriting: Debby De Ridder, Philippe Mertens

Social media creation: Tine Lauwers, Justine Ravyts

Head of media: Pieter Vermeersch

Digital campaign executive: Jan Sabbe

Digital project team: Wouter Has, Orry Van Den Abbeele
Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove

RTV producer: Amélie Van Campen
Tv Production company: Geronimo

Production company social: BBDO Productions

Editor: Anton Ceuppens