Veepee grote winnaar BeCommerce Awards

Awards / News / Retail

online shopping boxed-water-is-better-1464075-unsplashOp donderdag 16 mei heeft BeCommerce, de Belgische vereniging voor e-commerce, voor de veertiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de 40 webwinkels die zich dit jaar inschreven was Veepee, dat de prestigieuze BeCommerce Award 2019 in de wacht sleepte.
De BeCommerce Award bekroonde dus Veepee, het voormalige Vente-Exclusive.com, als beste webwinkel van België. De genomineerden voor deze award waren alle genomineerden voor de Special Public Award en de Special Jury Award. Deze vijf genomineerden werden geïnterviewd door de jury. Op basis van dit interview koos de jury de uiteindelijke winnaar. Uiteindelijk haalde Veepee het voor de andere genomineerden: Klium, myCar.be, Ethias en Kazidomi. Veepee werd beloond voor zijn sterk alternatief op e-commerce market places en zijn bewezen staat van dienst in de e-commerce sector.
“De Belgische retail ondergaat momenteel heel wat destructieve veranderingen gedreven door technologische innovaties en het gedrag van de consument. Denk maar aan de mogelijkheid om te shoppen via Instagram. De ontwikkeling van een duurzaam businessmodel zal dus steeds belangrijker worden in de toekomst,” aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. "De genomineerde ondernemingen zijn een bron van inspiratie voor de verschillende bedrijfssectoren om online en offline hand in hand te laten gaan op weg naar een retailmodel. Met onze activiteiten en de BeCommerce Awards willen we bedrijven aanmoedigen om nog meer digitale en innovatieve initiatieven te ontwikkelen."
“Met de winnaarsselectie willen we ondernemingen die een gewaagd antwoord bieden op de e-commerce uitdagingen van vandaag een duwtje in de rug geven,” vertelt Ronald Boeckx, e-commercepionier en voorzitter van de BeCommerce Awards jury.
De definitieve winnaars:
De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, ‘BeCommerce Start-up Award’, ging naar Kazidomi, de online winkel voor gezonde voeding. Zij werden bekroond voor hun innovatief businessmodel en het gemotiveerde team achter de webwinkel.
De juryleden reikten dit jaar ‘BeCommerce Omnichannel Award’ uit aan ZEB. De award prijst webshops die click & brickcombineren en dus zowel erg actief zijn in fysieke retail als in online verkoop. ZEB heeft de onlinemogelijkheden succesvol geïntegreerd in de offline winkels met een sterke focus op een excellente klantendienst.
De ‘BeCommerce Consumer Journey/UserX Award’ gaat dit jaar naar Belfius voor hun innovatieve banking & verzekeringen applicatie. De award prijst webshops die de online-activiteiten zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken voor de consument of gebruiker.
De gereedschapswinkel Klium werd beloond met de ‘BeCommerce Cross-border Award‘ voor de beste grensoverschrijdende winkel. De award huldigt e-retailers die in minstens twee andere Europese landen actief zijn. De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze actief zijn, ze moeten in Europa gesitueerd zijn en een strategie hebben om meerdere markten in Europa te veroveren.
Edgard & Cooper, de webwinkel met verse en evenwichtige diervoeding voor hond en kat, haalt dit jaar dan weer de ‘BeCommerce Sustainability Award’ binnen. Duurzaamheid ligt aan de basis van hun concept. Dankzij hun bio-afbreekbare verpakking voegen ze ook de daad bij het woord.
De ‘BeCommerce Innovation Award’ gaat naar supermarktketen Lidl voor de uitwerking van Lidl SIMPL, een verfrissend en uitdagend initiatief voor een traditionele retailer. Consument kan een 400-tal Lidl producten bestellen uit SIMPL webshop, waarna deze aan huis geleverd worden door een fietskoerier.
De supermarktketen Lidl haalt naast de prijs voor meest innovatieve webwinkel ook de ‘BeCommerce Advertising Campaign Award’ binnen. Deze prijs beloont de beste promotiecampagne voor een webwinkel in 2019. Dankzij een coherente advertentiestrategie over verschillende kanalen en een slimme keuze van deze kanalen, bestreken ze de volledige customer journey.
De ‘BeCommerce Logistics Award’ beloont de webshop met de beste logistieke strategie, met aandacht voor koolstofvoetafdruk, levertermijn en visie op de ‘last mile’. Ook hier toonde Lidl met het SIMPL concept zich het sterkste. De supermarktketen maakte met succes transitie van bulk picking naar unit picking.
De ‘BeCommerce Payment Award’ bekroont webwinkels die innovatief met het betalingssysteem omgaan, met veel aandacht voor de beveiliging en de wijze waarop de webwinkel optreedt tegen fraude. De winnaar van deze award is Cashfree, dat via QR-codes snelle en onmiddellijke betalingen mogelijk maakt.
De ‘BeCommerce Marketplace Award’ bekroont webwinkels die zelf een marktplaats hebben of een connectie hebben met een marktplaats waar dus derden ook op kunnen plaatsen. De winnaar in deze categorie is myCar.be, een netwerk van professionele autodealers.
“Lidl Simpl kaapt drie van de tien awards weg. Het proefproject in Gent, waar de boodschappen per fiets thuis worden bezorgd, wordt dan ook erg geapprecieerd door de jury. Maar ook de Gentenaars hebben blijkbaar massaal deelgenomen aan dit initiatief, want volgens Lidl werden het voorbije half jaar niet minder dan 25.000 boodschappen bezorgd, vooral bij jonge gezinnen met kinderen”, aldus juryvoorzitter Ronald Boeckx.
De ‘BeCommerce Special Jury Award’ die uitgereikt wordt aan de webshop die de jury als de ultieme winnaar beschouwt over alle categorieën gaat dit jaar naar Kazidomi, de Belgische online kruidenier met gezonde producten, die een sterke groei kent. Het businessmodel met een abonnementsformule die toegang geeft tot een aanzienlijke korting, het feit dat alle producten worden gecontroleerd door gezondheidsspecialisten en de uitbreiding naar de Franse en Nederlandse markt, zijn slechts drie aspecten die de BeCommerce juryleden hebben overtuigd”, licht Ronald Boeckx verder toe.
Voor de 14de editie werden de BeCommerce Awards helemaal hervormd. De vroegere 26 categorieën werden herleid tot 13. Ook nieuw is dat tien van deze categorieën door zowel jury (50%) als publiek (50%) werden beoordeeld. Daarnaast reikten de jury en het publiek hun eigen specifieke award uit: The Special Public Award en The Special Jury Award. De deskundige jury toetste onder leiding van Ronald Boeckx, e-commercepionier en -ondernemer, de genomineerden af aan algemene en specifiek ontworpen criteria. De andere leden van de jury waren Damien Jacob, Edouard Seynaeve, Matthieu van der Schueren, Michel Vermaeke, Benoît Octave, Els Bruegelmans, Alexandra Leunen, Benny Sintobin en Doriane Magnus. Het publiek kreeg tot 8 mei de kans om een online enquête in te vullen waarin gepeild werd naar de kwaliteit en prijs van de producten, de overzichtelijkheid en diversiteit van het productaanbod, de service en gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel.
Naast een vakjuryprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. Zo’n 8878 Belgische consumenten brachten daarvoor hun stem uit voor hun favoriete online winkel. De ‘BeCommerce Special Public Award’ van 2019 ging naar Veepee, vroeger gekend als vente-exclusive.com, de fashion webwinkel met kortingen tot wel 70%. Het publiek erkent de inspanningen van Veepee om een oplossing te bieden voor de toenemende overstock van kledingwinkels.