Veerle Poppe (Colruyt Group): "Ambitie communiceren is makkelijk om te doen, moeilijk om te controleren"
Veerle Poppe, een van de sprekers op Orbit by PUB XP, is een doorgewinterde marketeer. Ze heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende marketing & business development-rollen in de voedingssector (zowel B2B als B2C), in de informatiesector en in de retail. Ze heeft zich altijd gefocust op wat het leven van klanten of klanten makkelijker en duurzamer kon maken, terwijl ze toegevoegde waarde creëerde voor het bedrijf waarvoor ze werkte. Dit pad resulteerde in haar huidige job bij Colruyt Group, waar ze het marketinggedeelte combineert met de rol van duurzaamheidsstrateeg. Elke dag probeert ze delen van de strategie van de Groep 'bewust consumeren makkelijker maken voor klanten' te realiseren.
Sinds 2018 wil Orbit by PUB XP de markt verenigen rond essentiële en vooral duurzame waarden. Het onderwerp van dit jaar? Consumentengedrag. PUB stelde in de aanloop naar haar keynote-sessie alvast enkele vragen aan Veerle Poppe.
Met welke antwoorden moeten merken komen om aan de verwachtingen van burgers en de planeet te voldoen?
Veerle Poppe: "Merken moeten gemakkelijk toegankelijke, transparante, duidelijke, begrijpelijke informatie verstrekken over kwesties die relevant zijn voor consumenten, zoals gezondheid, ecologie, sociaal en dierenwelzijn. Open en zonder greenwashing of greenhushing. Een ambitie communiceren voor 2030 of 2040 is makkelijk om te doen, moeilijk om te controleren. Merken moeten realisaties laten zien, niet alleen beloftes doen voor de komende decennia. Maar naast informatie - communicatie dus - geloof ik dat merken de hele marketingmix moeten gebruiken: prijs, promotie, kanaal, product. Dit is misschien veel uitdagender... Het betekent dat je het systeem moet veranderen."
Wat zijn de meest gemaakte fouten door merken/diensten bij het communiceren over duurzaamheid?
Veerle Poppe: "Te complexe informatie geven, die niet relevant is of te veel beloven. En niet zeggen wat je doet of niet doen wat je zegt."
Van welk merk vind je de duurzaamheidsclaims het meest overtuigend?
Veerle Poppe: "Patagonia. Zij gaan er helemaal voor."
Kan marketing de wereld redden?
Veerle Poppe: "Het kan de wereld niet redden, maar het zal zeker helpen... We zijn emotionele mensen, geen rationele wetenschappelijk geschoolde mensen! Om een publiek te bereiken: vertel verhalen. Om gedrag te veranderen: gebruik marketingtechnieken zoals prijsstelling, schappositionering, promo's, nudging. Maak de meest duurzame optie standaard."
ORBIT BY PUB XP: CONSUMER BEHAVIOUR IN A GREEN ECONOMY
Ter herinnering: oktober staat zoals elk jaar in het teken van de inzet van PUB voor een meer duurzame wereld. Afspraak op 19 oktober vanaf 14.30 uur (deuren open om 14u) in AG Campus, hartje Brussel. Op het programma: vertel ons hoe u en uw consumenten kopen en wij vertellen u wat voor consument u bent! Wat koopt u? Willen consumenten (echt) lokale en/of duurzame producten? Hoe zijn de gewoonten van consumenten de afgelopen jaren veranderd? Op basis hiervan krijgt u tips en tricks om je te helpen de hedendaagse consument te begrijpen en hoe je effectief met die consument kunt communiceren. Ofwel: Consumer Behaviour in a Green Economy! 🛒
Deze 6de editie geniet de steun van AG Insurance, RMB, NRJ, Serviceplan en UBA Belgium. De conferentie wordt gevolgd door een walking dinner en een netwerksessie. Voor meer informatie en registratie, scan de QR-code in dit bericht.