Velux jaagt je de deur uit (en wint daar prijzen mee)

Awards / Crea

veluxWe besteden steeds meer tijd binnenshuis en dat kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Velux groep, blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgen zich niet bewust is van luchtverontreiniging binnenshuis en de impact daarvan op onze gezondheid. Daarom lanceerde Velux in mei 2018 een bewustmakingscampagne om de Belg attent te maken op het belang van ventilatie. De campagne werd ontwikkeld door het Deense bureau &Co.
En goed nieuws: de Velux Group heeft goud gewonnen bij de prestigieuze en internationale EPICA Awards voor haar campagne “The Indoor Generation.” Deze award is de enige creative prijs die door journalisten wordt beoordeeld. Het Deense bedrijf heeft twee gouden medailles opgehaald tijdens de editie van de Editors & Publishers International Creative Awards die op 15 november plaatsvond in Amsterdam.
Te veel binnen zitten kan gevolgen hebben voor onze gezondheid. Al onze courante activiteiten, zoals koken, schoonmaken, douchen, aansteken van kaarsen, drogen van kledij, zelfs slapen en ademen, verontreinigen de lucht in onze woning. Na verloop van tijd kan dit beschimmelde en vochtige woningen opleveren die het risico op astma, ademhalingsziekten en chronische obstructieve longziektes verhogen. Verontreinigende stoffen in de gebruikelijke voorwerpen in een huishouding geven namelijk toxines vrij. Wasmiddelen, het plastic speelgoed van onze kinderen, alsook bouwmaterialen, hebben dus een negatieve invloed op de kwaliteit van de lucht in onze woning. Meer en meer kinderen zullen dan ook problemen hebben met astma of allergieën indien de woningen en de openbare gebouwen niet beter geventileerd worden. De kans op astma stijgt immers met 40% bij personen die te veel tijd doorbrengen in vochtige, beschimmelde gebouwen.
Deze nieuwe 24/7 ‘Indoor’ Generatie weet niet dat de lucht in onze woningen en openbare gebouwen meer verontreinigd kan zijn dan de buitenlucht. De grote meerderheid van de Belgen (63%) is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de lucht in het huis beter of even goed is dan de kwaliteit van buitenlucht. In werkelijkheid kan deze binnenlucht tot 5 keer meer verontreinigd zijn. Het onderzoek toont ook aan dat mensen helemaal niet beseffen hoe ze hun tijd echt indelen: slechts 13% van de Belgen geeft toe dat ze 21 uur of meer binnen doorbrengen. Het werkelijke aantal ligt echter veel hoger. Uit eerder onderzoek blijkt dat een nieuwe ‘Indoor’ Generatie 90% van haar tijd binnen doorbrengt, en vaak in donkere, slecht geventileerde en ongezonde gebouwen. In werkelijkheid leeft 1 op 6 Europeanen in ongezonde gebouwen die een slecht invloed op de gezondheid heeft.
Velux wil met zijn bewustmakingscampagne de bewustwording van het belang van het leven in gezonde woningen bevorderen en tips meegeven om zijn leefomgeving en de kwaliteit van de binnenlucht te verbeteren.
Tips voor een betere luchtkwaliteit binnenshuis:

  • Open uw vensters minstens drie tot vier keer per dag om de lucht in de woning te verversen (en liefst zo ver mogelijk van de straat)
  • Sluit de deur van de badkamer en schakel de ventilator in of open een venster tijdens het douchen
  • Schakel de afzuigkap in en open uw vensters tijdens het koken
  • Brand geen kaarsen
  • Droog kledij buiten
  • Maak de woning regelmatig schoon en vermijd chemische producten

https://www.youtube.com/watch?v=ygHU0mQGuJU&feature=youtu.be