Verandering zonder merken? Onmogelijk!

Vertaalde artikels

Advertiser personality of the year

And the winner is…. Kristof Ampe !

Kristof Ampe

Kristof Ampe


 Zijn negenjarige zoon alle kansen op een goed leven geven: met dit idee gaat Kristof Ampe elke ochtend naar het werk. Wat een mooie bron van energie en inspiratie voor een Advertiser of the Year van het Jaar, zonder twijfel de meest optimistische van zijn generatie. - Astrid Jansen
Kristof Ampe wil « mensen gelukkig maken ». Zo simpel is het! Maar niet zonder zweten. Het is ook geen toeval dat Club Brugge zijn favoriete ploeg is: No Sweat, No Glory! Zweten deed Kristof Ampe de laatste kwarteeuw namelijk genoeg! Door steeds hoger de ladder op te klimmen. Hij bracht vele jaren door bij Unilever en AbInBev, wat hem Effie Awards en INNAwards opleverde. Zijn laatste functie bij Unilever was die van marketing director Foods, Beverage & Ice Cream. En sinds hij in 2014 TripleA Services startte, staat hij bedrijven bij op het gebied van strategie, verkoop en marketing. Ook werkt hij tegenwoordig voor de brasserie Palm en hun Cornet-bier. « Ik help, informeer en inspireer bedrijven, vooral op het gebied van sale strategy en marketing. »
 APOY18 KRISTOF AMPE  Cornet PUB9 BUZZ3
Mensen en de planeet eerst!
« Een biertje als Cornet maakt mensen gelukkig ». De drankmerken waar Kristof Ampe altijd dicht bij stond, zonder een exclusieve relatie met hen te onderhouden, pasten voor hem altijd in een emotioneler geheel. Hij vindt dat « emoties gerespecteerd moeten worden. En er is ook zoiets als integriteit. In ieder geval begint alles bij de consument. » Wat Kristof Ampe uiteindelijk leuk vindt, wat hem drijft om elke dag gepassioneerd te zijn in zijn job, is om aan zaken te bouwen en mensen te veranderen, de wereld. Ja, echt de wereld: « Ik denk dat merken een rol te spelen hebben in een samenleving. Merken zijn nodig voor verandering! Neem bijvoorbeeld het milieu: overheden reageren niet altijd op tijd, het systeem is te traag. In dit opzicht hebben consumenten een beetje hulp nodig, een beetje inspiratie, slechts een beetje. En het zijn merken die daarvoor kunnen zorgen! Zelfs een biermerk als Jupiler kan het voortouw nemen om een schmilblick te verbeteren. »
APOY18 KRISTOF AMPE BUZZ3 PUB9
Merken kunnen de samenleving dus verbeteren, maar het omgekeerde geldt ook. Het is eerlijk gezegd een pleonasme: door een verantwoordelijke, duurzame houding aan te nemen, zal een bedrijf het ook worden. « Elk merk moet erover nadenken, en degenen die deze behoefte niet voelen, zullen verdwijnen. Degenen die dit het zullen doen, zullen de goedkeuring krijgen van de consument, die automatisch kiest voor sustainable brands. » En inderdaad, de consument verwacht vandaag dat bedrijven en merken op een sociaal verantwoorde manier handelen. Dit jaar werden verschillende initiatieven genomen die deel uitmaken van « Meaningful Marketing », te beginnen met het evenement Orbit By Pub. In het verlengde van dit evenement gewijd aan verantwoorde communicatie heeft de UBA een charter gepubliceerd, dat tot doel heeft een reclamesector te creëren op basis van vertrouwen, controle en wederzijds respect. Kristof Ampe zat overigens mee aan tafel om deze tekst te schrijven. En ook de jaarlijkse conferentie van BAM, georganiseerd in december, had dit jaar als thema « The Meaningfulness of Marketing ».
APOY18 KRISTOF AMPE BUZZ3 PUB9
De Belgische marketing verbeteren
Naast zijn engagement voor de duurzaamheid van de planeet en het welzijn van de consument, zet Kristof Ampe zich zo goed mogelijk in om de toekomstige generatie marketeers voor te bereiden, vooral door middel van trainingen en conferenties. « Wanneer ik in België naar de sector kijk, zie ik dat steeds meer bedrijven internationaal zijn en dat hun besluitvormingscentrum voor marketing vaak gedecentraliseerd is naar een ander land. Het wordt daarom steeds moeilijker om deskundige marketeers in België te vinden. Ze hebben in feite niet genoeg kansen om uit te blinken... Wij, de marketeers en verenigingen die verantwoordelijk zijn voor België, moeten jongere generaties de mogelijkheid bieden om zich te ontwikkelen en beter te worden! »
181031 APOY KRISTOF AMPE 006
Het doel heiligt de middelen! 
Eén van de vereiste vaardigheden is natuurlijk de beheersing van nieuwe technologieën. Maar opgelet! Een nieuwigheid is enkel goed als het een doel heeft. Hoewel als elk bedrijf moet investeren in innovaties, ziet Kristof Ampe een misverstand tussen medium en doelstelling: « Je moet niet digitaal zijn om digitaal te zijn, maar jezelf de juiste vragen stellen. Wat is het doel? Wat is het middel? Hou altijd je doelpubliek in het oog om de behoefte aan digitaal te beoordelen. Te vaak wordt deze haastige conclusie getrokken: je moet op sociale netwerken zitten! Maar dat is niet altijd het geval. Het inzicht van de consument gekoppeld aan een sterk creatief idee, dat is het magische ingrediënt! »  We mogen de consument nooit uit het oog verliezen. En toch is dit één van de risico’s die nieuwe technologieën met zich meebrengen. Zoals Kristof Ampe het eenvoudig stelt: « je moet aandachtig kunnen luisteren! »