Verkoop van babyvoeding en pampers in de lift

Nielsen

News / Research

NielsenBabyvoeding en pampers doen het goed. Dat bewijst een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen, die begin dit jaar gevoerd is in 60 landen in Europa, Azië, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika. Daar onderzocht het bureau het koopgedrag van al wie babyverzorgingsproducten aankocht gedurende de laatste vijf jaar, met als doel hier een beter inzicht in te krijgen.
Uit de Global Baby Care Survey blijkt nu dat de aankoop van babyvoeding over de jaren heen stijgt. Nielsen verwacht zelfs dat de verkoop ervan in 2015 een omzet zal produceren van bijna 30 miljard dollar. Hoewel het merendeel van de omzet vooral komt uit Azië, Noord-Amerika en Europa, doen vooral de ontwikkelende markten van Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten het goed. Zo steeg de aankoop van babyvoeding tussen 2013 en 2014 in Latijns-Amerika met 2,1 procent en in Afrika en het Midden-Oosten met 4,9 procent. De aankoop van flessenvoeding steeg in Latijns-Amerika zelfs met 37,7 procent en in Afrika en het Midden-Oosten met 16 procent. Ook de verkoop van babyvoeding in zakjes steeg uitzonderlijk, want die ging met maar liefst 28 procent de hoogte in. Daarnaast concludeerde Nielsen uit de studie dat ook pampers het opmerkelijk beter doen: zo’n 20 procent zelfs, met de beste verkopen in Noord-Amerika, Europa en Azië. De reden voor deze algemene groei in de verkoop van babyproducten is volgens het onderzoek te wijten aan zaken als de verstedelijking, de grotere middenklasse en vooral ook het stijgende aantal vrouwen op de arbeidsmarkt. Omdat deze laatsten na de geboorte vaak snel terug gaan werken, is voorverpakte voeding en flessenvoeding het perfecte alternatief geworden voor werkende moeders.