Nu mensen meer en meer alle mogelijke informatie gratis op internet kunnen vinden, verliezen de klassieke nieuwsmedia hun macht als brengers en behoeders van onafhankelijke en betrouwbare informatie. Wat wordt hun rol in de toekomst van onze informatiemaatschappij en zijn initiatieven zoals Buzzfeed, The Huffington Post of Newsmonkey een waardig alternatief?
Gwenn Nevelsteen, Founding Partner Bowling
Gisèle De Groote, Directeur Brand & Mass Communication bij Carrefour
Alessandro Papa, Broadcast Director chez Aegis Media
Philippe Romain, General Manager de Shake
Gwenn Nevelsteen
Ik kom nog uit de tijd waar het wereldwijde web als bronvermelding in mijn thesis uit den boze was. Volgens de unief was internet een onbetrouwbare bron. O ja. En de dieren spraken toen ook nog.
Er is geen “information overload”. Alle soorten nieuwsverspreidingen hebben hun eigen rol te spelen en moeten naast elkaar blijven bestaan. Dus ook journalistiek die het geven van feiten overstijgt. Want een feit zonder context is wel heel vluchtig. Content mag toch af en toe de snelheid van de dag overleven, niet?
Het is duidelijk dat nieuwsmedia op zoek zijn naar een hedendaags businessmodel: wat is content waard? Waar halen we het geld (abonnees, per artikel, reclame, verkopen van profielen, …), wat is gratis, wat betalend en hoe kunnen we de gebruiker hiervan overtuigen? I-tunes heeft ervoor gezorgd dat heel wat mensen muziek terug legaal kopen. Digitale tv geeft ons ook het gevoel van vrijheid en keuze. Grappig toch. Veel mensen gebruiken de geneugten van digitale tv amper en toch betalen ze – zonder klagen - een aanzienlijk hogere factuur dan in het analoge tijdperk. Service, vrijheid en op maat, zijn hier sleutelwoorden. Ik kijk vol interesse naar hoe de contentbusiness evolueert. En ja, voor “goede” content en vooral voor het heel gericht aanbieden van de juiste content, betaal ik graag.
Gisèle De Groote
De informatiestroom gaat steeds sneller en sneller en hoe meer informatie er te rapen valt, hoe meer mensen verschillende bronnen gebruiken om op een snelle en efficiënte manier aan die informatie te geraken.
Wie heeft er nu nog het geduld om te wachten tot de volgende ochtend om het nieuws van de voorbije dag te lezen? Klassieke kranten zijn ten dode opgeschreven als hun enige doel enkel nieuws brengen blijft. Je moet als lezer een pak toegevoegde waarde krijgen om te blijven investeren in een abonnement. De zogenaamde kwaliteitskranten hebben dat goed begrepen met een papieren editie, een digitale avondeditie en een permanente up-date op de website. Voor mij mag die papieren versie helemaal verdwijnen en vervangen worden door een digitale ochtend- en avondeditie en een dikke weekendkrant om heerlijk in te grasduinen.
Het klassieke 7-uurjournaal blijkt toch nog behoorlijk mensen te bekoren, het is dan ook hapklare informatie die je wordt voorgeschoteld. Nieuwe initiatieven zoals Buzzfeed, Huffington Post en Newsmonkey zijn zeker goede alternatieven om de grote honger naar nieuws te stillen, maar zullen nooit helemaal de serieuze en betrouwbare media vervangen.
Alessandro Papa
Sans une réinvention structurelle, je suis plutôt pessimiste. La gratuité est un fléau qui s’est installé dans les mœurs grâce au digital, rendant les choses communes, ordinaires, universelles. La destruction de valeur sous-jacente est probable. Le risque majeur pour l’industrie est que, faute de rentabilité, la proportion de free lance augmente au détriment des journalistes propres à chaque acteur. La diversité rédactionnelle, les prises de position fermes et les courants de pensées risquent donc de se neutraliser au profit d’une information normée par la rentabilité. Je vois peut-être trop loin, j’espère me tromper. Ces nouvelles plateformes ont des modèles économiques sains avec des coûts de fonctionnement dérisoires. La monétisation passe par les nouveaux mode de publicité digitale et par la valorisation de communautés d’internautes. Peut-être est-ce une source d’inspiration pour que les acteurs traditionnels retrouvent le chemin de la croissance rentable. Wait & see.
Philippe Romain
Au moment où j'écris ces lignes, sur Buzzfeed, en tête de gondole: "18 conséquences inattendues de la vie de couple. L'amour c'est pouvoir péter et manger dans l'assiette de l'autre en toute impunité." L’info gratuite c'est celle qu'on consomme quand on s’ennuie. On la retrouve à peu près partout, répétée à la virgule près. Elle flatte nos bas instincts et nous fait cliquer, liker, sharer, twitter… Elle nous donne l'illusion d'être informé. Pourquoi payer pour en savoir plus se demandent les « digital natives »? Et puis, il y a l'info sur laquelle on s'arrête, l'éclairage inédit, l'interview bien foutue. Celle qu’on imprime pour la lire et qu’on garde précieusement. Celle-là, pas de mystère, elle commence à coûter de l’argent, un montant dérisoire quand on y réfléchit bien. Il en va de l’information comme du reste. La qualité se fait rare et chère. Le tout venant, abondant et gratuit. S’il faut parier sur l’avenir, je mise sur une demande croissante de qualité. On peut toujours rêver…