Vernieuwing Joe slaat aan, MNM populairst bij jongeren

studio radio une

Media / News

studio radio uneRadio valt niet weg te denken uit het dagelijkse leven van de Vlaming, dat blijkt opnieuw met de recentste studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), dat vandaag cijfers van Golf 3 2016 van CIM Radio voorstelde. Deze cijfers zijn berekend op volgend universum: bevolking van 12 jaar en ouder; gemiddeld dagbereik (op 7 dagen) en uurschijf van 5u tot 5u. Bijna 4,4 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio, dat is nog meer dan in de vorige gemeten periode. Niet alleen het bereik van het medium is hoog, ook de luisterduur is tijdens de nieuwste meting gestegen, dit bewijst dat de luisteraars zeer trouw blijven aan het medium.

Deze luistercijfers zijn de eerste cijfers na de grote vernieuwing van Joe en die slaat duidelijk aan, zo meldt Medialaan: de radiozender zet een recordcijfer neer en haalt 9,1% marktaandeel op 12+ (vs 7,8% in vorige golf), meteen het beste resultaat ooit. Joe is daarmee de grootste groeier van alle radiozenders. De radiozender bereikt ook de meeste luisteraars ooit in zijn geschiedenis. Ook op de zenderdoelgroep 35-54 jaar scoort Joe met 14,4% marktaandeel (vs 10,3% in vorige golf)Qmusic stijgt op de jongvolwassenen 18-34 jaar door naar 23% (vs 21,8% in vorige golf). Op de zenderdoelgroep 18-44 blijft de radiozender stabiel met 19,8%. Op 12+ haalt de zender 11,6%.

En de openbare zender? De VRT-radionetten blijven met stabiele marktaandelen stevig verankerd in het radiolandschap. Jongerenzender MNM laat opnieuw zeer mooie cijfers optekenen bij deze meting. Het marktaandeel van 11,2 procent (komt van 10,2 procent) is een van de hoogste sinds de lancering van het net, dagelijks luisteren 759.000 Vlamingen naar MNM. Scoren doet MNM in het bijzonder bij jongeren met een recordbereik bij luisteraars tot 24 jaar, goed voor ruim een kwart van deze doelgroep. Ook Klara doet het zeer goed met een hoog bereik tot bijna 200.000 luisteraars per dag (van 2,1 naar 2,6 procent). Niet in het minst dankzij verbredende evenementen zoals Iedereen Klassiek, afgelopen najaar weer een voltreffer in Brugge, en Klara's top 100. Radio 2 (van 29,2 naar 28,6 procent) en Studio Brussel (van 12,9 naar 13,0 procent) blijven stabiel op hoog niveau, Radio 1 is met een stevig marktaandeel van 8,4 procent (komt van 9,4) de actua-zender bij uitstek.

CIM 2016 radio golf 3

Station Daily Reach (with confidence interval) Share Daily Average Time Spent
Min. 1.000 Max. % %
Radio 2 (VRT) 1.246,70 1.319,43 1.392,16 23,76 28,60 259
Studio Brussel (VRT) 644,06 700,77 757,55 12,62 13,04 222
Qmusic 720,30 779,81 839,03 14,04 11,59 177
MNM (VRT) 700,41 759,06 817,82 13,67 11,21 176
JOE 420,65 467,98 515,61 8,43 9,06 231
Radio 1 (VRT) 609.78 665,14 720,76 11,98 8,42 151
Nostalgie (NL) 335.65 378,63 421,80 6,82 5,68 179
Klara (VRT) 155,28 185,98 216,78 3,35 2,56 164
TOPradio 42,31 60,06 77,64 1,08 0,63 125
ClubFM 12,70 24,12 35,06 0,43 0,20 97
MNM Hits (VRT) 6,13 15,14 23,86 0,27 0,20 158
Klara Continuo (VRT) 0,00 5,00 10,12 0,09 0,05 125
Ketnetradio (VRT) 0,00 0,77 2,26 0,01 0,03 397
Nieuws + (VRT) 0,00 3,98 8,41 0,07 0,01 21

De gegevens van de nationale radio's zijn op basis van de laatste golf. De andere radiocijfers zijn gebaseerd op de gegevens uit een cumulatie van meerdere golven, zodat er een voldoende aantal observaties zijn. Een recentere golf heeft telkens een sterker gewicht. Volgende bereikcijfers worden weergegeven :

        > Average Daily Reach: Aantal luisteraars in duizendtallen of in percentage die deel uitmaken van het universum 12 jaar en ouder, die gedurende minstens een kwartier naar de radiozender hebben geluisterd op een gemiddelde dag van maandag tot zondag.

        > Marketshare: Marktaandeel van de betrokken radiozender in het globale luistervolume van radio in het universum 12 jaar en ouder. En ter vervollediging geven we ook even de Franstalige marktaandelen mee. Die markt is nog gefragmenteerde dan de Nederlandstalige radiomarkt.

CIM Radio 2016 vague 3