Vers gemaaid gras stinkt (zeggen Knack en Mutant)
Voor de lancering van de nieuwe ‘Maai Mei Niet- campagne van Knack (waarover PUBNews eerder al berichtte) doet Mutant een beroep op een minder bekende wetenschappelijke waarheid. Eentje waaruit blijkt dat je gras je iets te vertellen heeft. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd verrassend.
De context: voor het tweede jaar op een rij jaar lanceert Knack een “Maai Mei Niet”- campagne. Na het enorme succes van de vorige editie roept Knack opnieuw mensen of bedrijven op om hun gazon een maand niet te maaien, zodat planten, bloemen en insecten weer tot bloei kunnen komen. Dit is een makkelijke manier om de biodiversiteit te vergroten. Om de actie te promoten en zoveel mogelijk Belgen te overtuigen om mee te doen, bedacht Mutant een campagne die draait rond een onbekende wetenschappelijke waarheid: de heerlijke geur van vers gemaaid gras is in feite een chemisch zelfverdedigingsmechanisme. Het is letterlijk een waarschuwingskreet van gras, eentje die de rest van de tuin waarschuwt dat het wordt aangevallen."We ontdekten dat er een prachtige dramatische spanning zat tussen de aangename, bevredigende geur van vers gemaaid gras en het feit dat die geur een waarschuwingssignaal is om insecten weg te jagen én hen te waarschuwen voor gevaar", legt Jonathan d'Oultremont, creative bij Mutant, uit.
De volledige campagne bestaat uit print, radio en tv-spots en zet dit inzicht even waarheidsgetrouw als verrassend om in beelden. In de film, die ook in de bioscoop te zien zal zijn, zien (en horen) we gras in paniek uitslaan. "We hebben ervoor gekozen om alle grasscènes met een 'probe lens' op te nemen zodat we het gras tot leven kunnen brengen en van het gazon een hoofdpersonage in onze film maken", legt creative en regisseur Tom Sibma uit.
De campagne nodigt met de headline “Zaai geen paniek en Maai Mei Niet.” iedereen met een tuin uit om mee te doen aan de campagne. Dit kunnen ze doen door hun tuin te registreren op de website knack.be/maaimeiniet. Een even eenvoudig als doeltreffend gebaar om de natuur een handje te helpen.
CREDITS
Agency: Mutant
Brand: Knack
Client: Nele Baeyens, Bert Bultinck, Anne Nijst, Sophie Dockx
Jeroen Van Raemdonck, , Anne-Sophie Bailly, Camille
Paly
Creative Director: Odin Saillé
Strategic Director: Odin Saillé
Creation: Jonathan d’Oultremont & Tom Sibma
Copywriting: Matthew Lootens
Design Director: Frank Schouwaerts
Client Director: Innie Tran
Client Manager: Loes Daemen
Film
Production Celine Van Cauwenberghe
Director Tom Sibma
DOP Katja van den Broeke
Talent Benjamin Thomas
Editor Koen Timmerman
Grading Florian Keirse
Sound design: Gregory Caron
VO: Raygun
Voice talent Joke Sluydts
Illustratie Studio Plankton
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]