Verscongres legt focus op bio

Agenda / News / Retail

gondola fresh dayOp 28 februari organiseren Gondola en Storecheck voor de eerste keer samen hun Verscongres in België. Bio is steeds meer in trek bij Belgen als het gaat om verse en seizoensproducten. Dit gewijzigde consumptiepatroon met een focus op biologische producten komt tegemoet aan de strenge milieu-eisen. Om de nieuwsgierigheid van klanten te wekken, pakken supermarkten dan ook maar al te graag uit met nieuwe strategieën en innoverende concepten.
Het verscongres probeert een antwoord te bieden op diverse actuele vragen en zet ook concrete cases op het podium. Uit een onderzoek van de VLAM zijn de aankoopintenties voor vers van de consumenten voor de toekomst gebaseerd op de criteria lokaal, puur, ambachtelijk, gezond en minder verspilling. Voor de beoordeling van de aangeboden producten vertrouwt de shopper op zijn zintuigen. Producten kunnen bekijken, ruiken en soms voelen bepalen of ze in de winkelkar belanden. Maar het ultieme criterium blijft natuurlijk de prijs. Als fabrikant en retailer is het een hele opdracht om al die criteria in evenwicht te houden. Nodigt de winkelinrichting en de instore communicatie uit tot een aankoop? Wordt er voldoende nadruk gelegd op gezonde voeding? Is de versheid direct zichtbaar? Is de etikettering in orde? Worden lokale en ambachtelijke producten voldoende belicht? Is een proeverij nuttig? En hoe zit het met de prijszetting?
Het verscongres vindt plaats op 28 februari bij BelOrta in Sint-Katelijne-Waver.