Versnellen klantverwachtingen mobiele prestaties?

DataScience-Adobe

News / Research

DataScience-AdobeMarketeers zijn nog nooit zo goed geweest in het leveren van mobiele ervaringen als op dit moment. Hoewel desktops in heel Europa nog altijd het grootste aandeel hebben in aantal websitebezoeken, neemt dit aandeel in ieder land en in iedere industrie af, terwijl het aandeel van mobiel blijft groeien.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het Adobe Digital Insights (ADI) Europe Best of the Best 2016-onderzoek, dat gebruikmaakt van data uit de Adobe Analytics Cloud. De analyse bestaat uit data van de online prestaties van de top 20% van bedrijven die Adobe Experience Cloud gebruiken en een survey naar onlinegedrag van 5.000 consumenten in Europa.

Gemiddeld was 41% van het verkeer naar de websites van de bestpresterende bedrijven in 2016 afkomstig van smartphones. In 2015 was dit nog 32%. Deze bedrijven behalen gemiddeld 32% meer websiteverkeer via mobiel dan hun concurrenten. De Britse merken presteren het best van allemaal; gemiddeld komt exact de helft van het aantal websitebezoeken via mobiel.

Binnen de top 20% van bedrijven hebben financiële dienstverleners de meeste progressie geboekt; bij deze organisaties wordt 53% van websitebezoeken gerealiseerd via smartphones. Voor mediabedrijven is dit 52% en voor retail 46%.

Gekeken naar de gehele industrie blijkt dat 31% van de Europese websitebezoeken in 2016 afkomstig was van smartphones. Dit betekent een groei ten opzichte van 2015, toen smartphones een aandeel hadden van 22% van het websiteverkeer. Desktops waren in 2016 verantwoordelijk voor 58% van de websitebezoeken, wat een daling is ten opzichte van 2015, toen 65% van de bezoeken via een desktop kwam.

Gevraagd naar hun favoriete apparaten, gaf 57% van de consumenten aan het liefst gebruik te maken van smartphones om taken te volbrengen. In 2015 was dit nog 51%.

In het afgelopen jaar zijn smartphones veel vaker gebruikt voor onlineactiviteiten. De smartphone wordt het vaakst gebruikt voor het opzoeken van routebeschrijvingen. 73% van de consumenten gebruikt hiervoor een smartphone. De tweede activiteit waarvoor de smartphone het meest wordt gebruikt is het beantwoorden van e-mails (70%), gevolgd door het checken van social media (65%). De activiteit die de grootste groei kende op mobiel was online shoppen; in 2015 gaf 37% van de consumenten aan e-commerce als mobile-first activiteit te zien, terwijl dit in 2016 is gegroeid naar 45%.

« Van het checken van het banksaldo tot de e-mail inbox, de smartphone is nu vaak het apparaat dat de voorkeur heeft van consumenten. De grootste merken pakken langzaam maar zeker een groot aandeel in mobiel websiteverkeer, maar er is nog veel te winnen, » zegt David Burnand, enterprise marketing director Adobe EMEA. « Merken doen er goed aan om te kijken naar de financiële dienstverleners en de retailsector, waar de balans is doorgeslagen naar mobiel, en te investeren in het ontwikkelen van uitdagende mobiele ervaringen. »

Hoewel consumenten het liefst smartphones gebruiken, toont de overheersing van websiteverkeer via desktop aan dat er een verschil is tussen wat consumenten willen en wat ze daadwerkelijk doen. 64% van de consumenten geeft aan dat browsen via mobiel vervelender is dan via desktop en daarom geeft 55% van de consumenten aan dat ze switchen naar een van de gemiddeld 6.1 andere apparaten in hun bezit om een taak te voltooien.

De data uit de Adobe Analytics Cloud maken eveneens duidelijk dat marketeers nog altijd moeite hebben met het vasthouden van het mobiele publiek. De tijd die wordt besteed aan mobiele websites neemt af; in 2015 werd er gemiddeld 6,1 seconde besteed aan een bezoek en in 2016 nog 5,9 seconde.

Het percentage van verkeer dat op een website blijft en de interactie aangaat, blijft op desktop hoger dan op mobiel; 34% van mobiele browsers blijft op de website na aankomst (52% voor de topmerken), tegenover 46% voor desktop (67% voor de topmerken). Daarnaast presteert desktop ook nog steeds het beste als het gaat om conversie; 2,4% van de bezoekers doet een aankoop via de desktop (4,4% voor de topmerken), waar slecht 0,75% van de smartphonebezoeken resulteert in een aankoop (1,4% voor de topmerken).

Gevraagd naar hun ergernissen bij mobiel browsen, gaf 47% van de consumenten aan dat een langzame mobiele ervaring frustrerend is, 40% vindt een kleiner scherm hinderlijk en 37% vindt een matig design vervelend.

« Als de mobiele ervaring geen voldoening geeft, schakelen consumenten naar de desktopwebsite, of naar een concurrent die een betere ervaring biedt, » vervolgt Burnand. « Hoewel mobiel verkeer blijft groeien, blijft de desktopervaring nog zeer belangrijk. De data uit de Adobe Analytics Cloud toont aan dat bedrijven consumenten via alle kanalen tevreden moeten houden om een deel van de aandacht en financiële bestedingen te vangen. De ervaring moet via alle kanalen vloeiend verlopen; consumenten willen niet dat een merk zich via mobiel anders presenteert dan via dekstop. Ze willen niet alleen een uniforme ervaring, maar ook dat merken een eenduidig beeld van hen hebben. »