Viavictor en Agentschap MDK gaan in zee voor Project Olivia

Vlaanderen wil meer vrouwen warm maken voor een job in de maritieme sector. Viavictor won de opdracht voor Agentschap MDK al in 2020 met een verrassend merkverhaal, en bedacht daarop een onlinecampagne die nu en in het voorjaar van 2023 loopt. Creatief directeur Wout Neys: "We werken graag aan campagnes met een grote maatschappelijke relevantie. Hopelijk kunnen we hiermee ook echt een deuk maken in de manier waarop jonge vrouwen over hun professionele toekomst denken."
Project Olivia?
Olivia is Vlaanderens populairste meisjesnaam. Strateeg Matthias Debruyn: "Dat feit inspireerde ons tot een simpele maar krachtige merkambitie: zou het niet fantastisch zijn als we de wereld veranderen voor al die pasgeboren Olivia's? Zodat ze straks terechtkomen in een samenleving waar de maritieme sector alle clichés overboord gegooid heeft, en écht een optie is voor hen. Zodat die Olivia's gaan voor een carrière op of aan het water – want dat kan de sector echt gebruiken."
Gezocht: matroze
De strategische merkoefening rond Project Olivia was al in 2020 afgerond. Maar voor een campagne was het wachten tot het najaar van 2022 – na de zoveelste viruspiek. Debruyn: "We zijn al die tijd wel blijven broeden op Olivia, en dat heeft uiteindelijk geleid ook tot een verrijking van de campagne. De vervrouwelijkte jobadvertenties waren eigenlijk eerder een after-thought, maar lijken nu in de cijfers de absolute topspitsen van de campagne te kunnen worden. Die vrouwelijke maritieme termen doen het vooral goed omdat het woorden zijn die we eigenlijk nog nooit gezien hebben. Een matroze of een dokwerkster, dat bestaat eigenlijk niet. En dat trekt natuurlijk de aandacht."
En nu: partners zoeken
Debruyn: "We hebben van bij de eerste overlegmomenten steeds gehamerd op het feit dat we pas écht maatschappelijke verandering teweeg zullen brengen als we de hele sector achter dit idee kunnen scharen. Als ook rederijen, havenbedrijven, baggeraars, ... ambassadeur worden van Project Olivia. Nu de campagne live is, gaan we samen met het agentschap ook echt met die vraag de sector rond. Om hopelijk in het voorjaar met extra mediabudget te kunnen doorstarten."
Credits
Klant: Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust Contact: Katty Cypers
Agency: viavictor
Strategic director: Matthias Debruyn
Creative director: Wout Neys
Project manager: Ricardo Serneels
Art director: Alistair Mackenzie
Design: Caroline De Cock, Jeroen Van Ginneken Fotograaf: Thomas Nolf
Video’s
Regie: Charlotte De Cort
Production: ZMo Productions
Producer: Charlotte Pieters
Production Ass.: Liesje Hoeijmans & Gillian Morreel DOP: Jasper De Kloet
1AC: Lars Inhulsen
2AC: Sarah-Marie Ingelaere
Gaffer: Jelle Bollen & Syméon Verbeke Styling: Oemer Khan & Zoë Coopman Edit: Nick Read
Grading: Xavier Dockx
Music: Mattias De Craene
Audiomix: Patrick Van Neck
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]