Viavictor, VLAM en bio: dat is samen organisch groeien

Crea / News

Viavictor runt al twee jaar de above the line videocampagne voor bioproducten van VLAM. Dit jaar komt daar ook een online campagne bij met video, content en influencers. Doel van de campagne: inbreken in het koopgedrag van de Vlaamse consument.

Vals dilemma

In de nieuwe campagne kruipt Viavictor in het hoofd van de winkelende consument, die zich plots geconfronteerd ziet met een dilemma: koopt hij bio-groentjes omdat ze gezond zijn? Of omdat ze diervriendelijk geproduceerd werden? Omdat ze lekker zijn? Of omdat ze de natuur sparen?

"Zo'n dilemma is een dankbare tactiek om mensen actief te doen nadenken. Dilemma's zijn makkelijk op te lossen en dat vinden onze hersenen leuk. Bovendien verengen ze de wereld tot de twee voorgestelde opties – alsof er geen andere mogelijkheid meer is. Omdat in ons geval beide opties uitkomen bij bio-producten, sturen we zo het denken van onze doelgroep zachtjes in de juiste richting. Over de claim moesten we dan ook niet lang nadenken: 'bio, dat is sowieso goed gekozen'," vertelt strateeg en creatief Matthias Debruyn.

Focus op de consument

In de nieuwe campagne is de hoofdrol weggelegd voor mensen – niet voor groenten of fruit. Debruyn gaat verder: "Een bewuste keuze. Mensen spiegelen zich aan andere mensen om hun gedrag of hun opinie te veranderen. Daarom ruilen we hier het verhalende pad in voor een heel directe in-your-face benadering. Die heeft meer impact – zéker op die kleine, persoonlijke schermen."

Creatief blijven denken

Of het niet moeilijk is om het geweer zo van schouder te veranderen en toch op hetzelfde doelwit te schieten? "Ja en nee," zegt creatief directeur Wout Neys. "We vallen telkens een andere doelgroep aan, en komen ook op verschillende momenten bij hen binnen. Dat vraagt gewoon om een ander soort creatie, waarbij we ook maximaal variëren qua beeldtaal."

Neys is ook blij met de samenwerking met VLAM: "Het beeld van het hautaine achter-gesloten-deuren reclamebureau dat met alle ideeën afkomt zonder overleg, moet echt op de schop. Deze projecten maken dat extra duidelijk: zonder intense samenwerking met vakspecialisten bij VLAM en de bio-organisaties is het onmogelijk om deze campagne zo impactvol te maken."

Credits

Client: VLAM
Client contact: Evy De Kock, Marina Sablon
Strategic director: Matthias Debruyn
Creative director: Wout Neys
Project manager: Liesbeth Buysse
Design: Caroline De Cock, Alistair Mackenzie, Jeroen van Ginneken

Online marketing: Loeka Baeyens Copywriting: Zoë Schnitzer Photography: Thomas Nolf Production: ZMo Productions Director: Jonathan Van Hemelrijck DOP: Willem Jones

1AC: Rachelle Sluiter
Sound: Toon van Craeyevelt Gaffer: Wim Cloots
Set dressing: lmnt.be
Styling: Stéphanie Spens Styling assistent: Julie Strynckx Casting: Sienjosephine casting Edit: Frederik Vandewalle Grading: Florian Keirse
VFX: Thank You Georges