Viceland komt naar Belgenland

Media / News

Aerial view over rows over houses in the suburbsBegin 2017 wordt het Vlaamse tv-landschap een opvallende nieuwkomer rijker: Viceland. Oscarwinnend filmmaker Spike Jonze tekent voor de programmering van dit gloednieuwe lifestyle- en cultuurkanaal van mediabedrijf Vice, dat straks op kanaal 21 van Telenet te vinden zal zijn. Volledige distributie in België volgt later in het jaar.

De programmering van het lifestyle- en cultuurkanaal voor millennials (de generatie geboren tussen eind jaren 70 en begin jaren 2000) zal een mix zijn van internationale content en in Nederland en België geproduceerde programma’s. Het 24-uurkanaal zal volledig in eigen huis geprogrammeerd, geproduceerd en ontwikkeld worden door het jonge creatieve team van Vice. Thijs Boon, ceo Vice Benelux: ‘’De komst van Viceland zorgt ervoor dat we met onze content op alle schermen, digitaal, mobiel en lineair, aanwezig zullen zijn en is daarmee voor ons een logische stap in de evolutie van Vice. We hebben de ambitie om de meest spraakmakende verhalen op frisse en innovatieve manieren te vertellen aan millennials en deze stap zorgt ervoor dat we de lat voor onszelf nog hoger leggen. Het worden spannende tijden, maar iedereen hier bij Vice is enorm gedreven om er een succes van te maken.”

VICELAND_LOGO_BLACK

Viceland werd begin 2016 gelanceerd in Amerika en Canada en afgelopen september in Groot Brittannië en Ierland. Regisseur en Oscarwinnaar Spike Jonze (bekend van o.a. Being John Malkovich, Adaptation en Her) is als co-president van de zender – naast cco Eddy Moretti – verantwoordelijk voor de ontwikkeling van creatie, productie en merkidentiteit van het kanaal. Het kanaal bevat honderden uren aan originele content, waaronder de series Gaycation (met Ellen Page en Ian Daniel), Huang’s World (met Eddie Huang), Noisey (met Zach Goldbaum), F*ck That’s Delicious (met Action Bronson), Vice World of Sports (met Sal Masekela) enzovoort. De content van het tv-kanaal is al voor twee Emmy Awards genomineerd (Gaycation en Woman).

De lancering van Viceland in de Benelux valt samen met de explosieve internationale groei van Vice. Tijdens het Cannes Lions Festival in juni heeft het mediabedrijf een reeks aan internationale deals aangekondigd, die een multiscreen-programmering beschikbaar maken voor kijkers in 51 landen. Vice sloot innovatieve partnerships met bedrijven als Snapchat, YouTube, Spotify, HBO, 20th Century Fox en Live Nation.