Virginie T. stapt uit haar bubbel

Vertaalde artikels

Ook al is Virginie Taittinger nog maagdelijk op technologisch vlak, ze is stevig van plan om haar champagne 3.0-gewijs een plaats op het net te bezorgen. Een uitdaging die Laurent Lejeune, chief executive officer van Dentsu Aegis, niet onbewogen laat. Hij is juist bedreven in het helpen van merken om uit hun bubbel te stappen.

170109_TAITTINGER&LEJEUNE_030 “Waar zal ik staan voor de foto’s? Waar zal het gesprek over gaan? Krijg ik de tijd om wat te argumenteren? Of gaat u meteen naar het heet van de naald? Voor welk publiek schrijft u?” Na de gebruikelijke formaliteiten ontvangt Virginie Taittinger, ‘dochter van …’ en ‘kleindochter van …’, maar vooral hoofd van haar eigen champagnehuis Virginie T., ons heel professioneel. “Weet u, ik heb nog voor een talkshow gewerkt op de Franse publieke omroep,” legt ze glimlachend uit. “Het was heel gevarieerd, ik was er dol op. Vanuit die ervaring heb ik een reeks vragen onthouden die ik aan journalisten stel. Ik ken jullie behoeften. Ik ben op de televisie begonnen met een kroniek over goede manieren en wellevendheid. Ik kende daar niets van, maar de mensen vonden het leuk. Of zo leek het toch,” vervolgt ze met een schaterlach. Om ons tijdens het onderhoud toe te vertrouwen dat, ook al wist ze niet goed waar het bestek en de wijnglazen moesten staan, ze nu prima haar plan trekt om ‘haar’ merk op het schaakbord van de vernieuwende champagnemerken te plaatsen.

Aangezien u uw eigen champagnehuis hebt opgestart, heeft u ook de volledige speelruimte op het vlak van reclame en marketing voor uw merk…

Absoluut! En dat is juist wat ik zo leuk vind. Laat ik het voorbeeld nemen van een drank die niet veel met die van mij te maken heeft, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola: een sterk merk dat in de Verenigde Staten is ‘gebrand’ en waarvan de marketing vervolgens per markt lichtjes wordt aangepast. Kortom: alles gebeurt centraal en is aan de basis heel sterk marketinggedreven. Dat is voor mijn merk helemaal niet het geval.

170109_TAITTINGER&LEJEUNE_049Wat is uw grootste uitdaging in de creatie van uw merk?

De snelheid van de technologische ontwikkelingen. Tegenwoordig zijn jongeren permanent in opleiding, terwijl het in mijn beginjaren de gewoonte was om een vorming te krijgen voor de rest van je leven. Ik heb een handelsopleiding gevolgd aan de Hogeschool in Reims en daar heb ik geleerd om in Cobol te programmeren. Tot zover mijn kennis van informatica. (lacht) Ik wil niet zomaar een nieuw champagnehuis opstarten, er zijn er al genoeg. Samengevat is het mijn bedoeling om het eerste champagnehuis 3.0 op te richten.

Wat bedoelt u daarmee?

Niet meer aan de champagne van gisteren denken, zowel wat het product betreft als de manier om het te verkopen. Ik wil nieuwe consumptiegewoonten bedenken. Concreet zijn we een nieuwe site aan het maken met een volledig nieuw systeem van e-communicatie. Op dit moment ben ik het enige champagnemerk dat rechtstreeks via internet aan particulieren verkoopt. Dat is volledig aangepast aan mijn productiesysteem, aangezien ik een nicheproduct maakt. Moët & Chandon produceert 45 miljoen flessen per jaar. Ik verkoop er momenteel 35.000 per jaar en mijn doel is 300.000 over tien jaar. Dat lijkt me redelijk.

Wat was uw voornaamste bekommernis toen u het merk “Virginie T.” in 2008 lanceerde?

Dat ik een vrouw ben. Met bovendien een moderne en vrouwelijke voornaam. Virginie klinkt anders dan Yvonne of Nicole. Virginie doet wat aan een kapster denken… ver weg van de mannelijke wereld van de wijn. Die doet juist denken aan laarzen, Gérard Depardieu, sigaren, kelders (gelach)… Kortom, venten! Ik kon overigens mijn familienaam niet gebruiken want dan zouden de klanten gedacht hebben dat het om een speciale oogst van Taittinger ging. Toen dacht ik bij mezelf: “In de verbeelding rond champagne blijft er altijd iets ondeugend hangen, wat te maken heeft met het feit dat er in bordelen meer champagne wordt geschonken dan elders!” Kortom, champagne straalt een fantasiewereld uit van liefde en feest. En door mijn initialen te gebruiken, straal ik ook iets uit van bekende vrouwen die zich op dezelfde manier kenbaar maakten zoals bijvoorbeeld La Marquise d’O. Ten slotte is Virginie T.”meteen ook een leuke woordspeling op de maagdelijkheid en het feit dat het merk volledig nieuw is op het vlak van 3.0. Zo is de cirkel rond.

170109_TAITTINGER&LEJEUNE_033Virginie T. is inderdaad een zeer ongebruikelijke naam in de champagnewereld.

Klopt. Champagnemerken roepen meestal een familienaam op. En er zijn ook veel weduwen in de sector zoals La Veuve Cliquot, wat aangeeft dat vrouwen in die sector langer meedraaien dan mannen. (gelach) Maar ik ben geen weduwe en ben ook niet van plan om het te worden …

Hoe werkt u tegenwoordig aan uw verkoopcijfers?

Ik communiceer vooral via Linkedin. We werken momenteel met een kleine ploeg van vier mensen en de aanpak krijgt stilaan vorm. Binnenkort krijgen we versterking van een talentvolle commercieel verantwoordelijke die ons gaat helpen bij de juiste prijszetting. Wat willen mensen die champagne kopen in de toekomst? Dat is de grote vraag. Tevreden klanten zijn op dit moment mijn beste ambassadeurs.

Wat zijn voor u referenties en ‘best practices’ in de marketing van chapagnemerken?

LVHM met ‘Ice’. De combinatie tussen champagne en zwembad geeft je zin in het product. Het is echt top-marketing, ook al is champagne drinken met ijsblokjes obsceen. Verder heb ik niets gezien wat mij echt is bijgebleven. Zelf heb ik bescheiden geprobeerd te innoveren met een champagnedoos die in een ijsemmer verandert. Als we die samen met ijsblokjes aanbieden, dan springt het er toch uit, niet? Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar het is tenminste eens iets anders …

En aan welke geslaagde marketingvoorbeelden denkt uit buiten de champagne?

Ik probeer daar niet veel over na te denken of naar te kijken om het onwillekeurige na-apen te vermijden. Ik probeer me echter altijd en voortdurend iets moderns aan te meten, onder andere via kleur. Daarom is de kap bovenaan sommige van mijn flessen rood in plaats van het gebruikelijke goud. Goud is heel klassiek en te voorspelbaar. In het algemeen probeer ik  alles te vermijden wat je van andere champagnemerken kan verwachten. Ik vind dat ik ergens in geslaagd ben als ik iemand champagne kan doen drinken die er geen zin in had! (lacht)