Virtue geeft technologie genderneutrale stem

Crea / Innovation / News

3_Hero Option #2 Virtue Q
Virtue
, het creatieve bureau van Vice Media, kondigde op SXSW de ontwikkeling van ‘s werelds eerste genderneutrale stem aan, genaamd Q. Met de lancering van Q loopt VIRTUE naar eigen zeggen voor op op de markt voor stemmen van virtuele assistenten. Techbedrijven gaan uit van een voorkeur van gebruikers voor een vrouwelijke stem in bepaalde scenario’s en een mannelijke stem voor andere doeleinden. Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat gebruikers zich zo comfortabeler voelen en het de gebruiksvriendelijkheid verhoogt. Zo wordt de mannelijke stem gebruikt in autoritaire rollen, zoals apps voor bankieren en verzekeren, en de vrouwelijke stem in dienstbare rollen, zoals Alexa en Siri. Deze gendervooroordelen dringen door tot de platformen die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven, terwijl ze gedateerde stereotypes versterken en de ontwikkeling van de perceptie van gender tegenhouden. 2_Hero Option #1 - Square VirtueOm hier een einde aan te brengen, werkte het Scandinavische team van Virtue samen met Copenhagen Pride voor de lancering van Q, dat dient als een voorbeeld van inclusiviteit en diversiteit binnen technologie. Ryan Sherman en Emil Asmussen, Virtue Nordics en het creatieve team achter Q: “Technologie zou moeten voortkomen uit nieuwe culturele waarheden in plaats van ouderwetse gedachten. Als het creatieve bureau dat voortkomt uit Vice, hebben we een verplichting om mee te helpen aan de diversificatie van representatie in media die vandaag de dag cultuur vormen. Door data en inzichten te gebruiken uit ons wereldwijde Vice-netwerk, hebben we een unieke mogelijkheid geïdentificeerd om dagelijks gebruikte technologie naar een hoger niveau te tillen. Q vertegenwoordigt niet slechts één stem, maar de stem van velen die allemaal vechten voor een inclusieve toekomst.”4_Hero Option #3 Virtue Q
Virtue werkte samen met Anne Jørgensen, taalkundige en onderzoeker aan de Universiteit van Kopenhagen, om de parameters van een genderneutrale stem te definiëren op basis van haar academisch onderzoek en advies. Om Q te creëren, werden vijf stemmen opgenomen waarvan niet te horen is of ze vrouwelijk of mannelijk zijn. De stemmen werden vervolgens met modulatiesoftware naar een genderneutrale toonhoogte omgezet. De aangepaste stemmen werden voorgelegd aan 4600 mensen in heel Europa, die de stemmen een cijfer moesten geven op een schaal van één (mannelijk) tot vijf (vrouwelijk). Op basis van die data is de stem nogmaals aangepast tot deze volledig als genderneutraal werd ervaren. De volgende stap voor Q is een Artificial Intelligence framework bouwen voor de stem. Vanuit daar is het de ambitie van Virtue om Q niet alleen te implementeren in spraakgeassisteerde producten, maar ook te gebruiken als stem voor openbaar vervoer, games, en meer.

Credits
Virtue Nordics: creatieve bureau
Koalition NYC: digitale bureau
Thirtysoundsgood: sound design