Virtueel op café gaan om bier te proeven?

Haystack VR

Innovation / News / Research

Haystack VRDe geur- en smaaktests van marktonderzoeksbureau Haystack gebeuren voortaan ook met VR-brillen. Het bureau gebruikt de technologie om proefpersonen onder te dompelen in een realistische omgeving, zonder dat ze zich moeten verplaatsen. “De context is belangrijk, zeker bij geur- en smaaktests: de kans dat de proefpersonen het ook in het echte leven lekker vinden, wordt dubbel zo groot,” zegt Haystack-oprichter Ludovic Depoortere.

Vooraleer een bier- of koffieproducent een nieuwe smaak op de markt brengt, legt men die voor aan een panel smaaktesters. Ook bijvoorbeeld chique automerken denken goed na over de geur die in hun wagens hangt, en laten die vooraf ook graag eens ruiken aan buitenstaanders. Voor dat soort van tests kunnen bedrijven aankloppen bij het Leuvense Haystack, dat over een uitgebreid panel van professionele proefpersonen beschikt. Omdat die tests doorgaans plaatsvinden in een labo, maken de Virtual Reality-brillen een belangrijk verschil. Wie door de bril kijkt, ziet op het scherm een levensechte omgeving die meebeweegt met je eigen bewegingen. Het stelt Haystack in staat om de smaaktesters hun koffie of hun pintje te laten proeven in een virtueel café. “Welke geur ruikt lekker in je favoriete kledingzaak, of achter het stuur van je nieuwe sportwagen? Die vraag kan je veel beter beoordelen als je je echt in de winkel of in de auto waant," zegt Ludovic Depoortere. "Dankzij de VR-bril kunnen we die context oproepen in ons labo.”

Om de context tot leven te wekken, ontwikkelde Haystack software die zich integreert met de beelden van een 360°-camera. Daardoor kunnen de proefpersonen niet alleen rondkijken in de virtuele omgeving, de software projecteert ook meerkeuzevragen in het beeld. De technologie registreert op welk antwoord de ogen zich focussen. De software in de VR-bril maakt het ook mogelijk om heel eenvoudig te registreren of een bepaalde verpakking opvalt in de winkelrekken. Nieuwe winkelconcepten, consumentengedrag, het beslissingsproces bij een aankoop: het zijn maar enkele voorbeelden van onderzoek dat een pak eenvoudiger wordt dankzij VR.