Vlaams minister van media reageert op noodkreet commerciële omroepen

Media / News

Onderzoek in opdracht van de commerciële omroepen onthult dat verschillende inkomstenstromen van onze omroepen onder druk komen te staan. Vlaams minister van media Cieltje Van Achter deelt de bezorgdheid van de omroepen. “Ik wil dan ook alle zeilen bijzetten met een ongeziene stimuleringsregeling, investeringen in innovatie en het creëren van een gelijk speelveld.”

De commerciële omroepen trekken aan de alarmbel. Uit een recent onderzoek door consultancybureau PMP blijkt dat VTM en Play vanaf 2026 structureel verlieslatend worden. De studie voorspelt een verlies van maar liefst 50 miljoen euro aan jaarlijkse inkomsten tegen 2029 door twee grote trends: daling van de distributie-inkomsten door het opzeggen van kabelabonnementen en een verlies aan advertentie-inkomsten.

“Wanneer de inkomsten van onze Vlaamse omroepen dalen omdat onder andere de advertentie-inkomsten verschuiven naar internationale platformen, staat onze hele mediasector onder druk,” vertelt Van Achter. “Ik wil dit moment aangrijpen om te benadrukken hoe essentieel onze media is, zowel cultureel als economisch.”

“Het medialandschap verandert razendsnel door veranderend kijkgedrag, nieuwe internationale spelers en stijgende kosten,” gaat Van Achter verder. “Maar we mogen onszelf ook niet onderschatten. Met de digitale platformen van onze drie Vlaamse omroepen evenaren we Youtube in bereik. Bovendien zijn onze omroepen, de productiesector, regisseurs, scenaristen en onze acteurs enorm sterk in wat ze doen. We produceren kwaliteitsvolle, Vlaamse audiovisuele content die internationaal schittert en we moeten er alles aan doen om die verhalen te blijven vertellen.”

Van Achter legt daarom een ongeziene stimuleringsregeling op tafel om de sector te ondersteunen: “Vanaf 2025 verplichten we videoplatforms zoals Youtube, Instagram en TikTok om te investeren in onze series en films. Dat zijn middelen die rechtstreeks naar de sector vloeien. De productiehuizen kunnen nieuwe content maken en de omroepen kunnen kijkers blijven aantrekken.”

Daarnaast is innovatie een speerpunt. “Met relancemiddelen versterkten we de sector. Zo kwam er een innovatief meetsysteem dat toont waar en hoe Vlamingen naar media kijken – van tv tot apps – zodat we beter weten hoe het aanbod kan aangepast worden aan de wensen van de kijker. Dat is belangrijk om adverteerders te overtuigen om op onze Vlaamse media te adverteren in plaats van op de internationale platformen.”

Tot slot zet Van Achter ook in op een gelijk speelveld: “Internationale spelers zoals Netflix of Disney+ maken deals met smart-tv-fabrikanten om hun app op de startpagina te plaatsen en een knop op de afstandsbediening te krijgen”, zegt Van Achter. “Met één klik krijg je rechtstreeks toegang tot hun content wat een enorm commercieel voordeel is. Ik bekijk momenteel welke regelgevende initiatieven ik kan nemen om ook onze Vlaamse spelers beter zichtbaar en gemakkelijker vindbaar te maken.”

Bron: n-va

Lees ook:

JEROEN BRONSELAER (PLAY MEDIA) EN DIRK LODEWYCKX (DPG MEDIA): “EERLIJK SPEELVELD EN TAX INCENTIVE VOOR LOKALE MEDIA”