Vlaamse mediamerken gaan viraal

Media / News

Voor Vlaamse mediamerken zijn sociale media misschien eerder een noodzakelijk kwaad. Maar dat weerhoudt onze mediabedrijven er niet van om creatief met socials aan de slag te gaan.

“We gaan ook op sociale media altijd vanuit het DNA en de positionering van ons merk vertrekken, omdat je geen verwachtingen wilt scheppen die achteraf niet ingelost worden,” steekt Ann Claeys, brand manager voor Knack bij Roularta Media Group, van wal. Het merk, met als baseline ‘durf twijfelen’, wil volgens haar steevast alle aspecten van een zaak belichten. “Wij vinden dat iedereen aan het woord moet kunnen komen, maar dat moet natuurlijk wel op respectvolle manier gebeuren. Op X (het vroegere Twitter) worden af en toe wel discussies gevoerd over Knack-content, dus we moeten alert zijn wanneer dat te ver gaat. In uitzonderlijke gevallen, als er echt dingen gepost worden die niet oké zijn, dan moeten we natuurlijk ingrijpen. Maar over het algemeen is het niet zo dat we alleen bepaalde mensen aan het woord willen laten of bepaalde soorten reacties willen toestaan: normaal gaan wij zo’n conversatie nooit afblokken.”

Die filosofie trekken Claeys en haar collega’s naar eigen zeggen ook door naar Knack Weekend en Knack Focus, merken die overigens over hun eigen sociale-mediakanalen beschikken. “Ook daar willen we verschillende standpunten belichten: hoewel het over lifestyle en cultuur gaat, zit er ook kwalitatieve journalistiek achter. ‘Durf twijfelen’ betekent daar dat we ook alternatieven in beeld brengen – zo zorgen we ervoor dat het niet altijd over pakweg dezelfde soort expo gaat. De thema’s van Weekend en Focus zijn natuurlijk iets meer visueel van aard, zodat we met onze twee nevenmerken meer volgers hebben op Pinterest en Instagram. Op dat laatste platform zijn we trouwens een bepaalde huisstijl aan het implementeren, die op pakweg Facebook net iets minder zichtbaar is.”

[...] 

Lees het volledige artikel in PUB Magazine