Vlaamse Meesters houden van Bowling en Wijs
Na een internationale pitch won het consortium Bowling – Wijs vorig jaar het budget om het programma van de “Vlaamse Meesters 2018-2020” rond Rubens, Bruegel en Van Eyck internationaal bekend te maken. Het doel is om zoveel mogelijk culturele meerwaardezoekers overtuigen om Vlaanderen op hun reisagenda te plaatsen. Bowling – Wijs realiseerde een langetermijnstrategie. De Vlaamse Meesters zijn immers een blijvende troef voor Vlaanderen, want nergens ter wereld kan je de Vlaamse Meesters zo ervaren dan in Vlaanderen.
Het hart van de strategie is het platform www.flemishmasters.com en wordt aangeboden in zes talen (Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans, Italiaans). Via de persoonlijke interessevelden van de bezoeker krijgt die een gids aangeboden die leidt naar interessante weetjes, het juiste event, expo, erfgoed en andere activiteiten in Vlaanderen.
De eerste fase van het platform is vooral gericht rond Rubens, omdat het programma van Toerisme Vlaanderen in jaar 1 Rubens als hoofdrolspeler naar voren schuift. Zo zijn ook de persoonlijke gidsen bijvoorbeeld personages uit het werk van Rubens: Anthony van Dyck, Nicolaas Rockox, Bacchus en Venus. In fase twee en drie zal het platform zich uitbreiden naar content rond Bruegel en Van Eyck.
De online aanpak baseert zich op het hubs & spokes principe. Zo wordt het platform gebruikt als een push & pull middel om de juiste doelgroep te vinden, te verifiëren en op basis daarvan terug en meer soortgelijke geïnteresseerde meerwaardezoekers aan te spreken. Door het combineren van digitale kanalen en het toepassen van het hubs & spokes principe krijgt deze uitdaging een concrete en data-gedreven marketing aanpak. De uitdagingen in een dergelijk internationaal project zijn: de grootte van de markt, hoe verschillende landen hun connectie met de Vlaamse Meesters uiten en de impact van verschillende taalregio’s. Om de strategie te versterken werden inzichten uit het uitgebreide marktonderzoek gecombineerd met deskresearch en het culturele aanbod. Zo is de manier of intentie waarmee bepaalde landen en taalregio’s reizen naar Vlaanderen sterk verschillend. Per land en taalregio krijgt de strategie dus een gerichtere tot een zeer specifiek inhoudelijke toets.
Sinds 20 februari wordt deze strategie aan de tand gevoeld. Door middel van verschillende fases en een doorgedreven meetstrategie wordt de communicatie verfijnd per land en taalregio om zo de doelstelling te behalen. Ondertussen wordt tijdens de soft launch reeds een geverifieerde doelgroep opgebouwd die onmiddellijk inzetbaar is bij lancering. Twee vliegen in één klap. Het online marketingplan zal worden bijgestuurd, zodat de ROI optimaal is.
Credits
Client: Toerisme Vlaanderen – Elke Dens, Julie Rutgeerts, Tama D’haen, Frank Cuypers, Klaartje Jaques
Overall strategie: Gwenn Nevelsteen (Bowling).
Creatief directeur: Christophe Ghewy (Bowling)
Overall project management: Sam Sisk - Gwenn Nevelsteen (Bowling)
Content: Gwenn Nevelsteen (Bowling)
Design platform: Jan Sidgwick (Bowling)
UX: Martijn Brackman (Wijs)
Back end & front end development: Koen Vinken (Wijs) - Timon Riemslagh (Wijs)
Digitale Strategie: Dries Bultynck (Wijs) & Peter van Wijnaerde (Bowling)
Account: Stijn Verhaeghe - Patricia Brackman (Wijs)