Vlaanderen is niet blind voor VTM

CIM / Media / News / Research

Blind Getrouwd

Blind Getrouwd

Met een nieuw seizoen van Blind Getrouwd, De Kroongetuigen en de fictiereeks Amigo’s werd er veel verwacht van het voorjaar bij VTM. Die verwachtingen konden alle reeksen vlot inlossen: met 25,2% op VVA 18-54 was januari de beste maand januari sinds 2006.

Dé kijkcijfertopper was ongetwijfeld Blind Getrouwd. Het tweede seizoen van dit ‘liefdesexperiment’ startte met 1.232.000 kijkers (42,1%). De gloednieuwe fictiereeks Amigo’s haalde meteen een marktaandeel van 35,4%. Met deze succesvolle tandem, beiden op maandag, kroont de Vlaming zijn maandagavond tot VTM-avond.

Nummer twee in de kijkcijfertop van januari is enigszins onverwachts Groeten Uit… In dat programma reizen bekende Vlamingen en hun familie terug naar de jaren van hun jeugd. Het nostalgie-avontuur was goed voor een marktaandeel van 48,1% en 1.087.000 kijkers. Ook met de nieuwe reeks van De Kroongetuigen bereikte VTM een marktaandeel boven de 41,1% (988.012 kijkers).

De straffe primetimecijfers worden op gang getrokken door drie sterke vooravondprogramma’s. Ligt er Flan op de Mont Blanc?, VTM Nieuws en Familie zaten in januari altijd stevig rond de 30% marktaandeel, met als absolute uitschieter Familie met 855.000 kijkers.

Omdat de Champions League nog aan zijn winterslaap bezig is, scoorde Q2 vooral met zijn sterke filmprogrammatie. The Expendables en True Grit waren in primetime goed voor respectievelijk 238.000 (15,1%) en 208.000 kijkers (17,7%) marktaandeel.