VML tatoeëert bekende handen voor de OVAM

4schools / Crea / News

Toen Jitske Van de Veire en Jamie-Lee Six online plots pronkten met een nieuwe tattoo – “ZAK!” – op hun hand, vroegen hun volgers zich collectief af of de twee misschien een spelletje 'waarheid, durven of doen' iets te serieus hadden genomen. Mysterie opgelost: het bleek de start van een campagne van de OVAM, bedacht door VML, om de Vlaming eraan te herinneren z'n herbruikbare tas mee te nemen tijdens het shoppen.

Want in de supermarkt zijn we inmiddels herbruikbare-zak-pro's, maar zodra we de kledingwinkels induiken, lijkt die gewoonte op magische wijze te verdwijnen. Gevolg? Het milieu wordt – je raadt het al – in ’t zak gezet. Om de herbruikbare zak dus onuitwisbaar in ons collectieve geheugen te griffen, lieten Jitske en Jamie-Lee ‘m vereeuwigen als handtattoo. Want als je iets écht niet wil vergeten, zet je ‘t op je hand natuurlijk. ​ ​

​De PR-en influencercampagne is strategisch getimed aan het begin van het eindejaars-shoppingseizoen. Naast de tattoo-stunt geven ook andere influencers het goede voorbeeld door (met iets minder permanente inkt) “ZAK!” op hun hand te schrijven en de shoppingstraten onveilig te maken met hun winkeltas. En met extra online content moedigt de OVAM iedereen aan om hetzelfde te doen: schrijf “ZAK!” op je hand, en hopelijk blijft hij dan ook hangen waar hij hoort – in je hoofd.

Credits:

Client: OVAM
​Client Contact: : Jan Verheyen, Nathalie van Trier, Joke Dekoninck, Ine Wenmaeker
​Agency: VML
​Chief Creative Officer: Klaartje Galle ​
​Executive Creative Directors: Arjen Tarras & Kasper Janssens ​
​Creatives: Kate Bellefroid, Jolien Tuyteleers
​Strategy: Gaëlle Maes
​Account team: Barbara Van Duffel, Ward Uydens
​Design: Lars Hiele
​Motion Design: Jeremie Mavanga, Karel Van Gucht ​ ​
​Copywriter: Jelle Raats
​Agency Producers: Thomas Anthoni, Yanne Kaers
​Sound Design: Menno Van Riet
​PR Agency: Finn