Voedselbanken en Content Makers laten niemand buitenspel

Communication / Crea / News

Het zijn woelige tijden. In tijden van sociale afstand, zoals we nu beleven met het coronavirus, is online communicatie belangrijker dan ooit. De Voedselbanken zijn een voorbeeld van hoe online communicatie snel veel buzz kan creëren.

Tips voor bedrijven

“Op zo’n moment als nu slaan we de handen virtueel in elkaar. Misschien ben je als bedrijf digitaal zelfs meer nabij dan ooit tevoren. Spreek je team en je klanten aan, informeer hen, laat van je horen, houd de vinger aan de pols. Zo blijf je verbonden en stel je hen gerust. Met online communicatie kan je snel schakelen, het is uitermate geschikt om voor nieuwe coronaproof initiatieven snel veel bekendheid te genereren,” merkt Maarten Rottiers, managing director van Content Makers, een marketingbureau voor kmo’s, met klanten zoals Beweging.net, de Voedselbanken, hr-spelers Jobat en Jobmatch, de Bril Studio en bedrijfsvastgoedspecialisten Futurn en DGI.

Voedselbanken case

“Ook voor ons waren het 2 intense maanden. We schakelden nog een versnelling hoger. Onze klanten hadden veel en dringend nood aan extra communicatie-ondersteuning. Elke dag kwam er wel een nieuwe coronahindernis op het pad. Die intense samenwerking heeft de band met onze klanten nog hechter gemaakt. Op zo’n momenten wordt het nog zichtbaarder wat een verschil goede communicatie maakt,” vertelt Maarten Rottiers.

“Onze klant de Voedselbanken is een mooi voorbeeld van hoe online communicatie snel veel buzz kan creëren. Door het hamsteren tijdens de coronacrisis kampten de Voedselbanken  met een voedseltekort. Daarom werkten we een fondsenwervingscampagne uit via sociale media en de nationale pers samen met pr-bureau Whyte. In samenwerking met de Pro League en sportmarketingbureau Flying Colours zetten we ook een influencer campagne met diverse bekende sportlui op. Elk van deze acties resulteerde in een grote weerklank o psociale media en in de nationale pers.”

Corona-opportuniteiten

Deze ongeziene tijden bieden ook opportuniteiten voor bedrijven. “Wees inventief. De digitale communicatie is een markt in volle bloei. Het is een geknipt moment om als organisatie je online aanwezigheid te versterken en te ontdekken welke kanalen jou kunnen helpen. Speel in op de actualiteit, maar met een positieve twist. Laat mensen weten hoe het er bij jou aan toegaat op het bedrijf en keep up the spirit. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en dat zet aan tot solidariteit. Hint: er mag daarbij al eens gelachen worden.”

Gebruik het moment en neem je communicatie onder de loep. “Wat leert een crisis je bedrijf over het bereiken van jouw doelgroep en de kanalen die je gebruikt? Is jouw communicatiestrategie al futureproof? Voer voor een inspirerende virtuele brainstorm met je team. Na de storm zijn jullie klaar om weer in actie te schieten,” besluit Maarten Rottiers.