Voetbal Vlaanderen en Metejoor lanceren sensibiliseringscampagne

Crea / News

Het gaat er steeds agressiever en luidruchtiger aan toe in het amateurvoetbal. Niet zozeer op het veld, maar vooral langs de zijlijn, zo stelt Voetbal Vlaanderen vast. De sportfederatie ontving dit seizoen alleen al 337 meldingen van spelers, scheidsrechters, ouders en supporters van agressie op en naast het veld. Nooit waren dat er zoveel bij jeugdwedstrijden. Jongens en meisjes voelen zich daardoor ongemakkelijk en hebben minder zelfvertrouwen op het veld. Voetbal Vlaanderen bundelt daarom de krachten met de populaire artiest Metejoor en lanceert een grootschalige sensibiliseringscampagne. Metejoor gaf het startschot met de release van de videoclip van de song ‘De Zijlijn’.

Vlaamse jongens en meisjes sporten in de eerste plaats om plezier te maken. Maar dat plezier is voor sommige kinderen soms ver te zoeken door onfatsoenlijk gedrag langs de zijlijn. In de eerste helft van vorig seizoen noteerde Voetbal Vlaanderen al zo’n 91 gevallen van verbale en/of fysieke agressie op en naast onze voetbalterreinen. Die cijfers gingen in de eerste helft van dit seizoen maal vier, een triest record. Tussen augustus en december 2023 ontving de sportfederatie liefst 337 klachten en meldingen. Het gaat dan vooral om fysiek grensoverschrijdend gedrag, psychologisch grensoverschrijdend gedrag en onfair gedrag. Tegelijk steeg ook het aantal uitgesproken straffen door de sportfederatie omwille van agressie langs de zijlijn. Er werden op een half seizoen maar liefst 3.808 sancties uitgesproken of zo’n 400 meer in vergelijking met de eerste seizoenshelft van vorig jaar. De straffen gaan van geldboetes over schorsingen tot zelfs levenslange uitsluiting.

Hét signaal voor Voetbal Vlaanderen om nog meer actie te ondernemen. In de zomer van 2022 lanceerde Voetbal Vlaanderen al de campagne #doedegijdatthuisook. Het doel was om de sportiviteit op en langs de Vlaamse voetbalvelden te verbeteren met onder andere de hulp van fair play-ouders. Maar die boodschap heeft duidelijk nog niet iedereen bereikt. Een nieuwe, sterke sensibiliseringscampagne moet ouders en supporters nog beter wijzen op de impact van wangedrag op de jongens en meisjes op het veld.

"Ons jeugd- en amateurvoetbal brengt elke week meer dan een miljoen mensen in beweging en dat is fantastisch. Helaas lopen er ook al eens zaken mis. Kinderen worden soms uitgejouwd, ouders gaan met elkaar op de vuist, trainers leggen jongeren te veel druk op om een wedstrijdje te winnen enzovoort. Met deze campagne willen we aandacht vragen voor die problematiek en vragen we aan ouders, supporters en trainers om hun verantwoordelijkheid op te nemen zodat jongens en meisjes ook echt plezier kunnen beleven op het veld," zegt ​Jorg Keldermans, voorzitter van Voetbal Vlaanderen.

"Sportief gedrag hoort niet alleen thuis op het veld, maar zeker ook naast het veld. Als supporter weet ik dat de gevoelens hoog kunnen oplopen tijdens een voetbalmatch, maar er is geen enkel excuus voor agressie – zeker niet tijdens jeugdwedstrijden," vult ​Vlaams minister van Sport Ben Weyts aan. "We willen zoveel mogelijk jongeren zoveel mogelijk laten sporten en dat lukt alleen als de sfeer niet verziekt wordt door de kleine minderheid van zijlijnzeikers die het verpesten voor iedereen."

Autobiografisch lied "De Zijlijn"

Voetbal Vlaanderen vond Metejoor de geknipte ambassadeur om ouders en supporters bewust te maken van de impact van negativiteit op kinderen en jongeren. Metejoor heeft als 10-jarig voetballertje zelf aan den lijve ondervonden wat te luid geroep en te hoge prestatiedruk met een kind doen. De gevoelens die hij toen ervaarde, schreef hij neer in het campagnelied ‘De Zijlijn’, dat ook op zijn nieuwe album ‘Joris’ prijkt. 

"De problematiek van wat er zich afspeelt op en naast het veld ligt me nauw aan het hart. In de song 'De Zijlijn’ vertel ik wat die negativiteit elk weekend doet met jonge voetballers. Daar staan de mensen veel te weinig bij stil. Je krijgt negatieve stress, verliest je zelfvertrouwen en je kan je niet meer amuseren op een voetbalveld. Dat gevoel wil ik de jongens en meisjes besparen. Ik heb dus niet lang moeten nadenken om mijn schouders mee onder deze sensibiliseringscampagne te zetten. Ik hoop dat het ouders, trainers en supporters de klik laat maken om alle kinderen op het voetbalterrein te motiveren en samen te zorgen voor een goede sfeer op en naast het veld," zegt Metejoor.  ​

​De samenwerking tussen Voetbal Vlaanderen en Metejoor loopt anderhalf jaar. Tijdens de tweede seizoenshelft van 2023-2024 organiseert de sportfederatie samen met de artiest diverse acties om aandacht te vragen voor meer positiviteit langs de Vlaamse voetbalvelden. Daarover zal Voetbal Vlaanderen te gepasten tijde meer communiceren.

Yentl Vlachos heeft de videoclip geproducet. Comm2You heeft de PR verzorgd in samenwerking met CNR Records, die als entertainmentbedrijf onder andere Metejoor vertegenwoordigen.