Volkswagen en DDB plannen comeback van de muziekcassette 

Volkswagen

Crea / News

Volkswagen
Eigenaars van een oldtimer hebben vaak dezelfde zorg: het onderhouden en repareren van hun voertuigen zonder daardoor het historische karakter te verliezen. Volkswagen startte daarom enkele jaren terug met een dienst om de bezitters van een klassieke Volkswagen uit de nood te helpen. Zo hoeven klanten niet jarenlang te zoeken naar een ontbrekend stuk, maar kunnen ze beroep doen op de 'Classic Parts'-service om hun originele onderdelen, wisselstukken of accessoires te bestellen of hun wagen te laten controleren. Een belangrijk, maar vaak incompleet onderdeel in een oldtimer is echter wel de cassetteradio. Voor eigenaars van een nostalgisch voertuig met zo'n authentieke radio is het immers heel moeilijk om nog aan audiocassettes te raken. De muziekdrager is intussen met uitsterven bedreigd en de kwaliteit van de authentiek exemplaren laat vaak te wensen over. Daarom bedacht DDB Brussels een originele manier om de audiocassette nieuw leven in te blazen. Trotse bezitters van een Volkswagen classic kregen een splinternieuwe cassette in de bus met daarop de beste internationale hits en meezingers uit de jaren ’70 en ’80. Op die manier blijft ook hun originele radio minstens even waardevol als in de tijd van toen. De campagne loopt via een direct mail.
Dankzij de Belgium Volkswagen Classic Club kon Volkswagen aan een lijst van eigenaars raken die elk een gepersonaliseerde brief met daarin een audiocassette en een korting van 10 procent op originele onderdelen ontvingen. DDB werkte voor de rechten van deze unieke compilatiecassette samen met Sony Music Belgium. De cassette is bovendien ook te beluisteren op soundcloud.com/ddbbrussels/sets/volkswagen-classic-parts.
Credits:
Title : Classic Parts Mixtape
Client : Volkswagen Classic Parts, Group Service
Advertising Agency : DDB Brussels, Belgium
Creative Director : Peter Ampe  / Odin Saillé
Creative : Jonathan d’Oultremont
Copywriter : Jonathan d’Oultremont / Bart Van Goethem
PR : Kenn Van Lijsebeth
Graphic designer : France Cleves, Benjamin Hiffe
Account Team : Quentin Maryns, Rachel Van Nevel
CRM Manager : Karen Van Dyck
RTV producer : Brigitte Verduyckt
Production company : Sony Music