Volkswagen en Willy brengen Neil Young terug tot in je auto

Crea / News

Harvest, het meest invloedrijke album van Neil Young, wordt deze week 50. Ironisch genoeg kan je het net nu niet meer beluisteren op Spotify, want Neil Young verwijderde al zijn muziek van de streamingdienst na een conflict over fake news. Bij Volkswagen hebben ze het wel voor eeuwige rebellen, en dus wilden ze zijn muziek terugbrengen naar waar hij thuishoort: achter het stuur van je auto. Daarom lanceert Volkswagen samen met radiozender Willy een nieuwe rubriek: Forever Young. Het beste van Neil Young, elke dag op je radio tijdens de spits.

Neil Young rockt al sinds de jaren 70 tegen het systeem, en nu heeft hij zijn pijlen gericht op Spotify. Na een aflevering van de podcast van Joe Rogan waarin vaccintwijfel werd gezaaid, stelde hij de streamingdienst een ultimatum: Neil Young of Joe Rogan. Het werd Joe Rogan. De rocklegende verwijderde prompt al zijn officiële muziek van Spotify. Het signaal voor Volkswagen om in actie te schieten, want het automerk wil dat zijn bestuurders kunnen blijven genieten van de ultieme roadtripmuziek. In Forever Young speelt Wim Oosterlinck elke dag tussen 7u en 10u ‘s morgens de klassiekers van Neil Young op Willy. Bij de aankondiging van het programma was Willy misschien wel even rebels als Neil Young, want ze lanceerden een radiospot op de boosdoener zelf: Spotify. Daar kan je de officiële muziek niet meer horen. Bij Willy wel.

In de nasleep van de actie van Neil Young verwijderden ondertussen andere artiesten zoals Joni Mitchell en Nils Lofgren ook hun muziek van Spotify. Vorige week riep Young de medewerkers van Spotify zelfs nog op om ontslag te nemen.

Credits Forever Young / Volkswagen / Voltage

Volkswagen

Filip Vanrietvelde, Jo Lories

Creative Team

Creative Director: Frank Marinus

Copywriter: Jesse Van Gysel

Art Director: Tom Meijer, Philip De Cock

Account Team

Client Services Director: Maarten Vanthemsche

Account Director: Virginie Cuypers

Strategy

Strategic Director: Kristof Janssens

Connection Strategist: Jolien Van Heyste

Production

Production company: Make

Producer: Katrien Van den Brande

Editor: Liesbeth Smets

Radio producer: Lauranne Van Der Heyden

Designer: Olivier Verbeke