Volkswagen Group verhuist mediabudget

VW Volkswagen

Budgets / News

groupe-VolkswagenVolkswagen Group stopte vorig jaar zijn mediabudget in competitie. En PHD (het tweede merk van OmnicomMediaGroup) trok aan het langste eind, zo blijkt nu. Volkswagen Group spendeerde twee jaar geleden wereldwijd zo'n drie miljard dollar aan media en was daarmee een top-10 adverteerder. Volgens onze collega's van Adformatie en Adage kan de winst van PHD worden beschouwd als de grootste ooit. Het mediabudget van Volkswagen Group was tot nu in handen van MediaCom, onderdeel van WPP. In ons land is MediaCom verantwoordelijk voor de planning, en Space voor de mediabuying. Nog in ons land is het de groep D'Ieteren die de lokale sleutels in handen heeft, in 2015 goed voor een investeringsbudget van 74 miljoen euro (of +/- 30 miljoen euro netto).

De overeenkomst met PHD geldt voor de periode vanaf 1 januari 2017 en geldt voor mediaplanning én mediabuying. Uiteraard fantastisch goed nieuws voor het mediabureau. Wat de gevolgen van deze overeenkomst zullen zijn op het vlak van organisatie en tewerkstelling bij PHD (en uiteraard ook bij MediaCom en Space) is nog niet duidelijk.

PHD heeft dus de wind in de zeilen. Eind 2015 mocht het al de titel 'Media Network of the Year' van Campaign Magazine op zak steken.