Volvo brengt kunst en verkeersveiligheid samen

Communication / Crea / News

210256_Volvo_s_new_XC60_becomes_camera_in_the_hands_of_Pulitzer_Prize_winningVolvo Cars, bekend als een autofabrikant die veel belang hecht aan veiligheid, presenteert in Londen zijn samenwerking met gelauwerde fotografe en artieste Barbara Davidson. Het resultaat is een unieke collectie van zo’n dertig foto’s, genomen door de veiligheidscamera’s van de nieuwe XC60. Het is de eerste keer dat een auto door een fotograaf als camera wordt gebruikt. De collectie weerspiegelt het leven door de straten van de Deense hoofdstad Kopenhagen vanuit een origineel en verhelderend perspectief. Davidson's foto's werden deze week voor het eerst tentoongesteld in de Canvas Studios Gallery in het Londense Shoreditch, maar doen later dit jaar ook andere landen/steden aan.

Barbara Davidson, meervoudig Pulitzer-prijswinnaar, houder van een Emmy Award en voormalig fotograaf van de krant Los Angeles Times, licht het concept toe: « De collectie is tweeledig: Ten eerste is het een momentopname van het Europese stadsleven in al zijn glorie. Ten tweede benadrukt het ook de complexe omgeving waarin we leven. Het is dankzij de camera's en andere boordsensoren dat wagens zoals de XC60 het moderne stadsleven veiliger maken voor voetgangers en andere weggebruikers. Met dit project verbinden we kunst en veiligheid om mensen de voordelen van deze technologie aan te tonen. »

Davidson koos voor dit project bewust om samen te werken met Volvo Cars: « Ik heb een zeer persoonlijke band met dit merk. Toen ik een tiener was, was ik betrokken bij een ernstig verkeersongeval waarbij mijn wagen omsloeg, wat normaal gezien waarschijnlijk fataal zou zijn geweest. Later werd me verteld dat ik het ongeluk had overleefd door het type wagen waarin ik reed: een Volvo. »

Jaarlijks sterven meer dan 1,3 miljoen mensen in verkeersongevallen over de hele wereld. Volvo's visie op verkeersveiligheid is gericht op reële verkeerssituaties die het bedrijf al sinds 1970 met zijn Traffic Accident Research Team in detail bestudeert. Veiligheidsingenieurs gebruiken deze gegevens om mogelijke levensbedreigende ongevallen te beperken en zelfs te vermijden. Een voorbeeld hiervan is de introductie van het eerste standaard autonome noodremsysteem, City Safety, bij de lancering van het eerste Volvo XC60-model in 2008. Dit systeem resulteerde in Zweden alleen al in 45% minder aanrijdingen.

Binnen haar Vision 2020 trekt Volvo Cars deze strategie verder door: « Het is ons doel dat niemand in een nieuwe Volvo-auto nog kan sterven of ernstig gewond raken bij een ongeval, » zegt Malin Ekholm, vice president van het Volvo Cars Safety Center.

De nieuwe XC60 van Volvo Cars werd gelanceerd met drie nieuwe veiligheidsfuncties die de bestuurder helpt via stuurondersteuning wanneer nodig. Steer Assist werd toegevoegd aan het opvallende City Safety-systeem. Een nieuw veiligheidssysteem genaamd Oncoming Lane Mitigation maakt gebruik van stuurhulp om frontale aanrijdingen te verminderen, terwijl Volvo's Blind Spot Information System (BLIS) nu Steer Assist-functionaliteit gebruikt om het risico van aanrijdingen door het veranderen van baanvak te verminderen.