In december lanceerde FamousGrey voor Volvo ‘The Street Is Our Showroom’, een saloncampagne die bewees dat Volvo ook zonder autosalon nieuwe kopers kan inspireren. Onder dezelfde koepel gaan ze nu nog een stapje verder met de ‘Street Configurator’: een nieuwe ontwikkelde online tool die de exacte configuratie herkent van elke Volvo op straat. Hiermee wordt letterlijk elke Volvo deel van een real life showroom. De tool maak van Volvo het eerste automerk dat zijn hele gamma op beeld kan herkennen.
Dat de Belgische straten de meest inspirerende showroom zijn, nemen Volvo en FamousGrey nu ook letterlijk, want voor het tweede deel van deze campagne ontwikkelde FamousGrey een innovatieve, disruptieve tool die je alle mogelijke details geeft over elke Volvo die je op straat tegenkomt: de Volvo Street Configurator. Ergens een Volvo gezien die je bevalt? Met de nieuwe tool krijg je meteen model, kleur, afwerkingsgraad en velgen te weten. Dankzij AI vertelt de tool het je allemaal. Het enige wat je hoeft te doen is een foto maken van een Volvo die je op de weg ziet en die uploaden naar de Street Configurator. De tool kan ook gebruikt worden om een afspraak met een dealer te maken, een proefrit te plannen, de configuratie te verfijnen en zelfs een offerte aan te vragen voor de gescande auto of een ander model.
A.I. training met 100.000 foto’s
De Street Configurator maakt van Volvo het eerste automerk dat zijn hele gamma op beeld kan herkennen, want ook tweedehands auto’s en modellen van andere automerken worden door de tool gedetecteerd. Totnogtoe werd AI enkel getraind om te weten of een object al dan niet een auto is, maar niemand zette volgens het bureau de stap om het herkennen te verfijnen en te linken naar bruikbare tool voor de consument. De ontwikkeling van de ‘Street Configurator’ had dan ook vele voeten in de aarde. Om alle data te verzamelen had FamousGrey zo’n 100.000 foto’s van modellen, kleuren, velgen, enz. nodig. Deze data werden verzameld door een combinatie van Google en 3D-modellen die met de computer in een reële simulatie werden geplaatst. 10.000 foto’s werden door FamousGrey zelf en door de straatfotografen verzameld. Het zijn de beelden van die laatsten die werden gebruikt voor het campagnemateriaal.
Naast de tool zelf zorgde FamousGrey ook voor de OOH en een how to-video. De beelden van de Volvo’s die gemaakt werden door de straatfotografen zijn daarnaast ook tentoongesteld bij 60 Volvo-verdelers in België en Luxemburg. Famous Relations neemt de pr- en influencercampagne voor hun rekening. 15 BeLux influencers en Volvo-ambassadeurs geven vanaf 13 januari extra visibiliteit voor de Street Configurator op hun kanaal door er zélf als straatfotograaf op uit te trekken.
Credits
Client: Volvo Car Belux
Client contacts: Lolita Swanet, Collin Vermoesen, Eva Loeckx, Joshua Vandeput, Sarah Standaert
Agency: FamousGrey
Excecutive CD: Peter Ampe
Creative team: Eva De Jonckheere, Catheline Leroy, Yana Gestels, Zoé De Priester
Account team: Olivia Naudts, Matthias Roose, Maxine Heylands
Strategic planner: Floris Adriaenssens, Wies Dickens
Creative planner: Kirsten Vanderbeke
Head of digital: Joachim François
Project Manager: Klaartje Vanmulders
Digital strategist: Wies Dickens
Webmaster: Stijn Swinnen
Digital design: Sacha Lempereur
Developer: Arno Vanbiesen
Html developer: Nele Boets
Social creative: Yarne De Schrijver, Laureen Delbauche, Sarah De Prez
Production: FamousGrey Productions
Producer: Gaelle Haesaert, Lisa Cuypers
Photographers: Wouter Van Vaerenbergh, Mehdi El Taghdouini, Thomas Switn Sweertvaegher
Editor: Gilles Desplanque
DTP: Franco Scaramuzza, France Cleves
PR agency: FamousRelations
PR contact: Déborah De Klerck, Astrid Jacobs
Media agency: Mindshare
Media contact: Charlotte Massa, Jelle De Wit