Volvo en FamousGrey maken veiligheidshesje 2.0

Design / Marketing / News

VOLVO-Fluovestje-FINAL-CLEAN-MASTER.00_00_58_13.Still007Steeds meer mensen plaatsen via kleding en présence hun unieke identiteit in de kijker. Resultaat? Een groeiende markt van de made-to-measure business, waar men bewust op zoek gaat naar handgemaakte kwaliteit, persoonlijkheid, originaliteit en kleinschaligheid. Volvo Car Belgium en FamousGrey besloten voor de S90 zijn eigen Scandinavisch vakmanschap te combineren met het talent van de Gentse kleermaker Aravinda Rodenburg. Samen besloten ze het minpuntje van de wagen, het onelegante veiligheidshesje, aan te pakken. Een restyling die de Gentse bespoke tailor met plezier opnam.

Aravinda Rodenburg is een van de vier bespoke tailors die België nog telt. In zijn atelier kun je terecht voor een maatpak volgens de regels van de kunst. Letterlijk betekent bespoke ‘besproken’. Om de visie van de klant te realiseren, wordt dan ook eerst uitvoerig gepraat over de stof, snit en afwerking, met oog voor elk detail. Vervolgens neemt Rodenburg de maten op en begint hij van nul om het pak te maken. Minimaal 52 werkuren en 3 pasbeurten kruipen er in een driedelig kostuum.

VOLVO-Fluovestje-FINAL-CLEAN-MASTER.00_00_28_01.Still013Het publiek dat beroep doet op Rodenburgs ambacht zijn liefhebbers van authenticiteit en waarderen de passie voor het vak. Dezelfde kwaliteiten die ook Volvo zocht in een partner om zijn veiligheidshesje te restylen. Het accessoire moest namelijk perfect aansluiten bij een wagen die zelf vakmanschap belichaamt.

« Volvo’s bijzondere vraag om een nieuwe versie van het veiligheidshesje te bedenken, sprak me direct aan. Nee, ik had nog nooit veiligheidskleding gemaakt volgens de klassieke tailoring-principes. Maar wel de goesting om het te proberen. Zo’n doorsnee vestje in zo’n chique wagen, dat past ook gewoon niet. Die mismatch wilde ik mee helpen ombuigen tot iets moois, » legt Rodenburg uit.

Volgens Rodenburg ziet veiligheidskleding er vaak saai uit door de strikte regels waaraan ze moet voldoen. Daardoor verdwijnt elke esthetiek naar de achtergrond. « Toch kunnen veiligheid en schoonheid perfect hand in hand gaan, als je er maar genoeg tijd en denkwerk insteekt. Dat is precies wat Volvo en ik gedaan hebben. Startpunt was een meeting waarin we de eigenschappen van een klassiek kostuumgilet naast de technische specs van een veiligheidsvestje hebben gelegd. Mijn opdracht bestond erin die naadloos te laten samenvloeien tot één elegant kledingstuk. Natuurlijk was dat makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral die fameuze veiligheidsvoorschriften vormden een stevige uitdaging. Normaal werk ik met wol, een stof waarin je heel vlot een mooie vorm krijgt. Maar nu was ik verplicht om polyester te gebruiken, dat zich veel moeilijker laat bewerken. En dan waren er natuurlijk nog de fluorescerende banden op het vestje. Ook die zijn onderhevig aan strikte regels. Door de banden parallel met de onderkant van het gilet te laten lopen, oogde het geheel veel eleganter. Je merkt het, ik ben een paar keer opnieuw moeten beginnen om tot een mooi ontwerp te komen. In totaal zijn er toch zo’n 20 werkuren gekropen in het prototype. »

Rodenburg zal een veiligheidsvestjes maken op maat van de nieuwe eigenaars van een Volvo S90 . Zij kunnen zich in Gent laten opmeten door Rodenburg himself, of hun maten doorsturen. Toekomstige eigenaars kiezen of ze het gilet aanpassend willen, of ruim genoeg voor een winterjas. Het resultaat is een superpersoonlijk vestje dat de eigenaar als gegoten zit.