Volvo Street Configurator pakt triple Gold: Lions, Creative Belgium Awards en Effie
Is het een vliegtuig? Is het een vogel? Nee, dat is het niet. Het is de Volvo Street Configurator die die je op de straten ziet! Deed een campagne van een Belgisch bureau het al eerder? We sluiten het niet uit, maar als het niet uniek is, dan toch redelijk uniek: Volvo Street Configurator van Volvo en FamousGrey (en Famous Relations en Mindshare!) pakt triple Gold: Cannes Lions, Creative Belgium Awards én nu ook Effie (als belangrijk onderdeel van 'The Street is our Showroom'). De treble! Maar wacht even: mogen we daar nog Gold op Eurobest aan toevoegen?
We brengen hieronder nog eens het verhaal uit 2021 uit PUBNews van deze case...
Volgend jaar is er geen autosalon, maar daar hebben Volvo en FamousGrey al iets op gevonden. Onder de slogan “The Street Is Our Showroom”, bedacht FamousGrey een campagne waar de Volvo-modellen in de straat dienen als inspiratie voor nieuwe kopers. Volvo stuurde enkele straatfotografen op pad om op verschillende plaatsen in ons land Volvo’s in beeld te brengen. Deze beelden vormen het beeldmateriaal voor de nieuwe campagne van het autosalon.
De fotografen die voor deze opdracht geselecteerd werden, zijn alvast bekende namen in hun vakgebied. Mehdi El Taghdouini zoekt steevast schoonheid in het alledaagse, het liefst in zijn thuisstad Brussel. Zijn werk was al te zien op VICE, BX1 en meer. Wouter Van Vaerenbergh reisde als fotograaf al de wereld rond voor opdrachten voor grote magazines en kranten en Thomas Switn Sweertvaegher schreef naast zijn opdrachten voor klanten zoals Humo, VRT en SBS aan zijn eigen boek over de leefwereld van skaters. Drie professionals dus met elk hun eigen identiteit, maar ook één ding gemeenschappelijk: ze maken authentieke foto’s met aandacht voor schoonheid in een schijnbaar alledaags beeld. Het beeldmateriaal werd de basis voor een nationale campagne met zeer brede reach, want het werk van de straatfotografen is gebruikt voor online video’s en social media-posts. Deze worden gedurende heel december ondersteund door radiospots. Alle touchpoints leiden naar een speciale landingspagina met alle foto’s en aanbiedingen. En ook de Volvo-verdelers worden nauw betrokken bij de campagne, want enkele van de beelden van de straatfotografen worden bij maar liefst 60 verdelers tentoongesteld.
In januari gaat FamousGrey met ‘The Street Is Our Showroom’ nog verder met onder andere een OOH en een pr-en influencercampagne die in handen is van Famous Relations.
Credits
Client: Volvo Car Belux
Client contacts: Jelle Deconinck, Collin Vermoesen, Lolita Swanet, Eva Loeckx, Joshua Vandeput, Sarah Standaert
Agency: FamousGrey
Excecutive CD: Peter Ampe
Creative team: Yana Gestels, Zoé De Priester, Eva De Jonckheere, Catheline Leroy
Copywriter NL: Jan Schoofs
Account team: Olivia Naudts, Matthias Roose, Maxine Heylands
Strategic planner: Floris Adriaenssens, Wies Dickens
Creative planner: Kirsten Vanderbeke
Head of digital: Joachim François
Project Manager: Klaartje Vanmulders
Digital strategist: Wies Dickens
Webmaster: Stijn Swinnen
Digital design: Sacha Lempereur
Developer: Arno Vanbiesen
Html developer: Nele Boets
Social creative: Yarne De Schrijver, Laureen Delbauche, Sarah De Prez
Production: FamousGrey Productions
Producer: Gaelle Haesaert, Lisa Cuypers
Photographers: Wouter Van Vaerenbergh, Mehdi El Taghdouini, Thomas Switn Sweertvaegher
Videographer: Felix Verhousstraeten
Editor: Gilles Desplanque
Soundstudio: FamousGrey Productions
Sound Engineer: Mathieu Savenay
DTP: Franco Scaramuzza, France Cleves
Media agency: Mindshare
Media contact: Charlotte Massa, Jelle De Wit
PR agency : FamousRelations
PR Director: Déborah De Klerck
PR Manager: Astrid Jacobs