Advisors, wie zijn ze? Vormen ze een bedreiging?
Op 18 oktober 2016 maakte Kantar Media de resultaten bekend van zijn eerste studie naar de zogenoemde advisors, consumenten die hun mening delen. Wie zijn ze? Vormen ze een bedreiging?
Ze delen hun ongezouten mening op websites als Trip Advisor, Amazon, AlloCiné enz. Ze geven scores aan hotels, restaurants, films, theaterstukken enz. Met het grootste gemak en zonder aarzelen delen ze hun mening over consumptiegoederen die ze zelf hebben getest. We hebben het over advisors! Maar wie zijn die advisors eigenlijk? Vormen ze een bedreiging?
Volgens Kantar Media telt Frankrijk zo'n 15 miljoen advisors
Kantar Media houdt de vinger aan de pols van de Franse reclamewereld en brengt de beschikbare gegevens in kaart. Het bedrijf omschrijft advisors als “... megaconsumenten die commentaar geven over producten, merken en culturele content op bepaalde platforms en op sociale netwerken”. Uit de eerste studie van Kantar Media, die op 18 oktober 2016 verscheen, blijkt dat Frankrijk 15 miljoen advisors telt (31 % van de Fransen ouder dan 15). Sinds 2012 is hun aantal met maar liefst 58 % toegenomen!
In 2011 deelde het studiebureau Forrester de Europese consumenten ouder dan 18 op in 7 verschillende profielen, van de meest actieve tot de minst betrokken consument. Zo bleek
- 23 % van de consumenten een eigen blog of website te onderhouden
- 26 % van de consumenten zijn status op de sociale netwerken geregeld te actualiseren
- 33 % van de consumenten posts, reacties of bijdragen op fora te publiceren.
Het consumentenvertrouwen in vrije val
Terwijl almaar meer consumenten hun mening delen, moeten we vaststellen dat kopers steeds minder vertrouwen hebben in wat de merken zelf over hun producten vertellen.
Voor ze een beslissing nemen, gaan consumenten te rade op het internet, om informatie in te winnen en zicht te krijgen op het aanbod. Vooral de mening van consumenten met hetzelfde profiel kan daarbij sterk doorwegen. Zo bleek uit een enquête van Nielsen uit 2013 dat 80 % van de onlineconsumenten beweert rekening te houden met consumentenreviews en dat 68 % vertrouwt op de mening van andere consumenten.
Consumentenreviews: een bedreiging of een kans?
Doordat er steeds meer onlineplatforms zijn waar consumenten hun mening kwijt kunnen, verandert de relatie tussen merken en hun klanten helemaal.
Het lijkt dan ook geen goed idee om de kop in het zand te steken of elke klant die openlijk zijn ongenoegen spuit, een proces aan te doen. Integendeel, maak van de gelegenheid gebruik om te tonen dat je gevoelig bent voor kritiek en aandacht schenkt aan de behoeften van de klant en hoe ze evolueren.
---
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]
Internationale Marketing Manager - Herock
DE TIJD DAT WERKKLEDING EN VEILIGHEIDSSCHOENEN ALLEEN MAAR FUNCTIONEEL HOEFT TE ZIJN IS […]
Account Executive - Advertype
Hybride (Boortmeerbeek) Fulltime - monday to friday Are you our type? […]