VR... VRrrrr... VRrrrrrroemmm...

Oculus Rift

Innovation / News / Research

Oculus Rift

Virtual Reality alias VR breekt dit jaar door bij onze noorderburen. Dat blijkt althans uit een onderzoek van Richard Otto, eigenaar van Mobile Marketing NL en Tens Media BV, in opdracht van CapitolaVR. Het VR 360°-Video onderzoek 2016 bevroeg meer dan 200 Nederlandse bureaus en 'woog' uiteindelijk de antwoorden van 198 respondenten.

Virtual reality is als marketingtoepassing nog nauwelijks ontgonnen terrein al gaan de ontwikkelingen op gebied van content, software en hardware razendsnel. Naast ‘VR’ blijkt dat de bureaus die aan dit onderzoek hebben deelgenomen ook veel interesse hebben in de mogelijkheden van ‘360’. Vooral de 360 graden video’s zijn toegankelijker voor de consument, aangezien je deze nu al op bijvoorbeeld Facebook en Youtube al 360°-video’s kan uploaden en bekijken.

Volgens de onderzoeksresultaten zou meer dan de helft de Nederlandse respondenten virtual reality willen inzetten voor klanten. Momenteel heeft 86% van hen dat nog niet gedaan, al geeft twee op drie wel aan de mogelijkheden ervan al met klanten besproken te hebben. Exact 62,8% van de respondenten verklaart zelf een VR-campagne te kunnen op te zetten. De budgetten van een campagne liggen onder de 15.000 euro bij de 14% bureaus die VR wél al uitspeelden. Dat betekent dat adverteerders er nog geen grote budgetten aan uitgeven en het voorlopig houden op experimenten.

Hoewel Virtual Reality voor consumenten nog een vrij recent fenomeen is, is het toch al op veel platforms beschikbaar. Bureaus die al VR-campagnes hebben ontwikkeld, kozen daarvoor vooral het Android- en iOS (iPhone)-platform, die onder andere met cardboards viewers te bekijken zijn. Ook VR-applicaties binnen de Samsung Gear-app scoren hoog, al wordt uit het onderzoek niet duidelijk of het hier gaat om specifieke Gear-apps of gewoon Android-apps die het ook doen op het Gear-device.

De Oculus Rift wordt ook regelmatig genoemd. Het gebruik hiervan is anders, aangezien dit device tot en met deze maand nog in de ontwikkelingsfase zat en er alleen prototypes beschikbaar waren. De Oculus Rift wordt echter wel veel gebruikt in winkels en evenementen, waar consumenten een VR-experience kunnen uitproberen.

Tot slot de redenen om virtual reality nog niet voor klanten in te zetten. Opmerkelijk is dat bijna de helft van de respondenten die dat nog niet hebben gedaan, aangeeft hier geen budget voor te hebben of te krijgen. Onduidelijkheid over effectiviteit/ROI en onvoldoende kennis zijn andere belangrijke redenen om VR nog niet in te zetten.

De whitepaper ‘VR/ 360° onderzoek 2016’ is hier gratis te downloaden.