Het in-house creative agency van VRT mocht de terugkeer van de legendarische Droomfabriek aankondigen. Daarvoor maakte het team een verrassende campagne: de beschikbare mediaruimte inzetten om al meteen een aantal dromen te realiseren, van in New York tot in Oplinter. Kortom, dromen mag weer.
U zal het ook al wel gehoord hebben, maar de Droomfabriek is terug. In dat iconische programma werden - en worden - grote en kleine dromen van gewone Vlamingen waargemaakt. En dat is precies wat de marketingcampagne ook doet. “We moesten het programma niet alleen aankondigen, maar ook uitleggen. Jongeren kennen de Droomfabriek gewoonweg niet,” vertelt Rebecca van VRT 1. “En door al dromen waar te maken, moeten we niks meer uitleggen. We tonen het gewoon.”
Het begon al met een eerste teasercampagne waarin bekend en onbekend Vlaanderen aangaf klaar te staan om dromen te helpen realiseren. In die spot werd al een eerste droom gerealiseerd: de voice over was Geertrui, die ervan droomde om ooit ‘de stem’ te worden ‘van iets’. En er volgde meer: de 17-jarige Lotte wilde wereldberoemd worden, en kreeg een reusachtig billboard op Times Square, mét live verslag van Bjorn Soenens, VRT-correspondent in de VS. Annelies, Lynn en Tjorven wilden in een museum hangen. Belinda droomde ervan om met haar foto op de bus van haar man te hangen. Tijl, 7, droomde ervan z’n eigen strip in de krant te zien. Lauren wilde de band van haar vader op de radio te horen, en een hele hoop kindjes wilden Camille ontmoeten...
“Het zijn allemaal echte dromen die werden ingestuurd voor de Droomfabriek,” vertelt Olaf Meuleman, freelance creatief bij VRT Creative. “We zijn in de lijsten met 10.000 dromen gedoken, en gekeken wat we konden waarmaken met onze mediaruimte. Elke droom die we waar maakten, deed meteen ook dienst als reclame voor het programma.” Twee tv-spots, verschillende social video, print, radio, outdoor... Voor elk medium werd wel een droom gevonden. “Het fijne is dat het een dunne lijn werd tussen het programma en de reclame ervoor. Zo vroeg Bart Peeters tijdens de opnames: ‘En is dit nu voor het programma? Of voor de campagne?”
Uiteindelijk werd de campagne zelfs integraal op VRT MAX gezet, als voorproefje voor de eigenlijke live-shows. Die gingen op zaterdag 3 februari van start met 1,1 miljoen kijkers en een indrukwekkend marktaandeel van 51%. Kortom, een geslaagde campagne.
Credits:
Brand: VRT 1, De Droomfabriek
Client contact: Rebecca Van de Voorde, Elisabeth Roelandt
Agency: VRT Creative
Account Team: Taraneh Ataï Kachoui, Emilie Kino
Creatief Directeur: Ludo Luyckx, Lieven Van Overbeke
Lead Creative: Olaf Meuleman
Art directors: Johan Van Oeckel, Thomas Thysens
Producer: Marlies Neudt, Sofie Bergers
Agency producer: Marlies Neudt
Regisseur: Bas Van Hoof, Olaf Meuleman
Camera, grading: Bas Van Hoof
Editing: Bas Van Hoof
Graphic design: Fabio Verhelst
Sound on set: Joris Lava
Sound engineer Radio: Evelien Dockx
Motion design : Whojo, Koen Candries
Fotografie: Damon De Backer
Assistent fotografie: Carsten Vandevelde
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]