VRT en Lucy zullen lang lezen

Crea / Media / News

1200x1200Sommigen lezen uit liefde, anderen omdat er niets op televisie is. Sommigen doen het voor de computer, anderen in hun luie zetel. Inspanning of ontspanning, voor de kunst of voor de wetenschap... Hoe dan ook: voortaan doen ze het alvast niet meer alleen, want op 30 april lanceerden de VRT en reclamebureau Lucy de actie ‘LangZullenWeLezen’, een nieuwe community van lezers die de liefde voor boeken en lezen delen.LZWL_advertentie_Shit
Langzullenwelezen.be wil mensen goesting geven om te lezen. Het is een forum voor en door lezers waar lezers inspiratie vinden en hun leeservaringen en favoriete boeken kunnen delen met andere enthousiaste lezers. Je kan er je eigen online ‘boekenkast’ vullen met de boeken die je hebt gelezen en nog wil lezen. Je kan ze beoordelen en waarderen met 1 tot 5 ‘leesbrillen’. Of tips en suggesties delen om andere lezers te inspireren. En je vindt er uiteraard ook zelf inspiratie om nieuwe boeken te ontdekken en te lezen. Zo wordt langzullenwelezen.be één grote leescommunity.
LZWL_advertentie_Diesel Het online platform werd volledig bedacht en ontwikkeld door Lucy en haar technische partner Lunar Gravity. De lancering van het gloednieuwe platform gaat samen met een grootschalige campagne bestaande uit een spot die zowel op televisie als in de cinema zal getoond worden, radiospots, een printcampagne en een online & social campagne.1200x1200-1
Omdat LangZullenWeLezen een merkoverschrijdend platform is, zullen alle netten van de VRT ook nog redactioneel aan de slag gaan met langzullenwelezen. Elk net heeft een leesambassadeur, die ook terug te vinden is op het platform. Dit zijn de tien ambassadeurs: Annelies Van Herck (VRT NWS), Michel Wuyts (Sporza), Kamal Kharmach (Eén), Sofie Lemaire (Canvas), Leonard Muylle (Ketnet), Friedl’ Lesage (Radio 1), Cathérine Vandoorne (Radio 2), Sieglinde Michiel (Klara), Tom De Cock (MNM) en Stijn Van de Voorde (Studio Brussel). Zij maken een selectie van recent gepubliceerde boeken, vertellen over hun leeservaringen en pakken uit met hun boekenkast.LZWL_advertentie_Lelijke mensen
Daarnaast zijn er de LangZullenWeLezen-trofeeën. Dat zijn geen literaire prijzen, maar wél breedgedragen publieksprijzen voor Nederlandstalige boeken in verschillende categorieën, tien in het totaal. Ze worden uitgereikt aan de vooravond van de Boekenbeurs en door het publiek gekozen uit een longlist.
1200x1200-2« Op langzullenwelezen.be inspireer jij andere lezers of word je zelf geïnspireerd. Je kan er schrijven over de eerste keer dat een verhaal je tot tranen toe bewoog, lezen over hoe dat ene gedicht je vriend troost bood en of je dit jaar niet eens een kunstboek als verjaardagscadeau wil. ‘LangZullenWeLezen’ houdt niet alleen rekening met mensen die graag lezen, maar ook met mensen die graag uitpakken. Elke lezer kan zo zijn eigen boekenkast volstouwen met parels uit de wereldliteratuur, graphic novels, kunstboeken, filosofische traktaten en een mooie dichtregel. Je vrienden kunnen jouw boekenkast bekijken en jij kan in die van hen rondneuzen, » aldus Chantal Pattyn, cultuurmanager bij VRT.