VRT lanceert tv-app voor VRT NU

Media / News

Het was een vraag van vele digitale kijkers: een tv-app voor VRT NU. Binnenkort is VRT NU - het online videoplatform van de VRT - volledig te beleven op de meest voorkomende televisietoestellen en nieuwste tv-boxen in de Vlaamse huiskamers. Zo kan iedereen via het grote scherm nog eenvoudiger en sneller genieten van alles wat de VRT te bieden heeft. Daarnaast geeft het kijkers ook de kans om nieuwe content, op eigen tempo, te ontdekken. "We wisten dat deze vraag er al een tijdje lag bij ons publiek, en we hebben geluisterd," zegt CEO Frederik Delaplace. De tv-app wordt in fases uitgerold. Per direct is de app beschikbaar op Android TV en op de nieuwste tv-boxen van Proximus en Telenet. Orange volgt in januari 2022.

Momenteel bestaat VRT NU als online platform en kan iedereen de VRT NU-app gebruiken via smartphone of tablet. Via Chromecast of AirPlay was het al mogelijk om met de VRT NU-app naar tv te kijken. Maar dat kan nu nog eenvoudiger, want de tv-app van VRT NU komt officieel naar Smart TV's en op de nieuwste tv-boxen van de telecomoperatoren. De integratie bij de telecomoperatoren is het resultaat van een intensieve samenwerking, en betekent een belangrijke verrijking van de lokale tv-ervaring op deze platformen. Frederik Delaplace: "Onze gebruikers vragen al lang naar de mogelijkheid om VRT NU op het groot scherm te brengen. We zijn dan ook enthousiast dat we die service nu heel laagdrempelig kunnen aanbieden. In het bijzonder omdat we dit samen met de lokale spelers doen. Met de tv-app voor VRT NU kunnen we de vertrouwde kijkervaring van VRT doortrekken op nieuwe kanalen. We starten vandaag met Android TV en de klanten van Telenet en Proximus die over de nieuwste tv-boxen beschikken. In januari 2022 zal VRT NU ook beschikbaar zijn op de nieuwe box van Orange-klanten. Op korte termijn zetten we de ontwikkeling door naar de gebruikers van Apple en Samsung."

De telecomoperatoren gaan mee in het verhaal. Jim Casteele, chief consumer market officer Proximus: "Door VRT NU beschikbaar te maken op onze nieuwste generatie decoders, zetten we een logische stap in onze strategie als aggregator van relevante content. Daarbij hebben onze klanten vandaag al de keuze uit een brede waaier aan content van lokale en internationale applicaties zoals Amazon Prime, Disney+, Netflix, Streamz en YouTube en nu dus ook VRT NU. Op die manier verbeteren we continu de kijkervaring voor onze klanten, op al hun schermen, én dragen we bij tot een sterker lokaal medialandschap." En ook Telenet is al meteen klaar. Christophe Costers, verantwoordelijk voor Digitale Televisie en Entertainment bij Telenet: "We willen onze klanten via de decoder eenvoudig toegang geven tot zo veel mogelijk entertainment. Onze Telenet-TV box moet een one-stop-shop zijn voor alle manieren van televisiekijken: live, via opnames of Terugkijk TV of via apps of streamingdiensten. Via de TV-box kunnen klanten al Streamz, Netflix, YouTube, YouTube Kids en Prime Video kijken. We zijn blij dat we dit aanbod van apps nu kunnen uitbreiden met VRT NU. Daarnaast blijven we het beste en nieuwste van de VRT-programma's bundelen in de ‘Zenderzone’ in ons tv-menu."

Orange volgt snel. Christophe Dujardin, chief consumer officer van Orange Belgium: "We zijn erg blij dat we VRT NU kunnen integreren in onze nieuwe generatie tv-boxen, omdat we er altijd naar streven om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden en om de inhoud en service die we aanbieden te verrijken. De kwalitatieve en lokale content die binnen de app beschikbaar is, zal dan ook een groot pluspunt voor hen zijn."

Nieuwe content

De lancering van de tv-app voor VRT NU gebeurt in fases. Eerst zijn de Android-toestellen en de nieuwste tv-boxen van de telecomoperatoren (Telenet en Proximus) aan de beurt. Later volgt de ontwikkeling voor Orange, Apple TV en Samsung TV. Nieuwe content ontdekken staat centraal. In plaats van gebruikers uitsluitend voor te schotelen wat past binnen hun kijkgedrag, zet de app in op publieke omroepalgoritmes en smaakverbreding. Deze innovatie is niet winstgedreven, zegt men bij de VRT, maar vertrekt vanuit de publieke opdracht, met transparantie en controle over de verzamelde data voor de gebruiker. Zo maken gebruikers niet alleen kennis met nieuwe content, maar genieten ze ook van service op maat en een persoonlijke kijkbeleving.