De VRT mag niet langer reclameboodschappen tonen voor livestreams op zijn digitale kanalen. Dat heeft de Raad van State beslist, nadat de openbare omroep geprobeerd had een beslissing van de mediawaakhond VRM nietig te laten verklaren.
De Vlaamse Regulator voor de Media heeft de VRT de afgelopen jaren meerdere keren berispt omdat de omroep zowel op het streamingplatform VRT MAX als op de website van Sporza reclame toonde voordat kijkers toegang kregen tot een livestream van een sportwedstrijd. Volgens de VRM moet een dergelijke livestream worden beschouwd als een lineaire uitzending, waarbij het tonen van reclame volgens het Mediadecreet niet is toegestaan.
De VRT beschouwt een digitale stream niet als een lineaire uitzending en probeerde daarom de zienswijze van de VRM aan te vechten bij de Raad van State. Deze oordeelde echter in verschillende arresten volledig in het voordeel van de regulator.
In een reactie laat de VRT weten dat zij tijdens de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst wil praten over de mogelijkheden voor digitale reclame aan de Reyerslaan.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]