VRT test burgerparticipatie in onderzoekproject CityStory

Media / News

people mauro-mora-31-pOduwZGE-unsplashHoe kunnen media, bedrijven en overheden beter connecteren met lokale initiatieven en  gemeenschappen? Dat onderzoekt de VRT in het Vlaamse project CityStory, met partners KULeuven, Bits of Love, BUUR, NXP en Studio Dott.
De VRT heeft als doel alle Vlamingen te informeren, inspireren en verbinden. Dat doel moet de openbare omroep blijvend realiseren, ook op middellange termijn en in een razendsnel evoluerende technologische omgeving. Daarom denkt de VRT na over hoe zij zelf kan evolueren en een nog groter en meer divers publiek aanspreken: "Wat is de rol van een openbare omroep in de context van een slimme stad, bewoond door slimme burgers? Hoe kan een VRT-journalist in contact blijven met lokale gemeenschappen, verhalen en culturen? Welke technologieën zijn daar in de toekomst voor nodig? Hoe creëren we een veilig, ethisch en robuust platform om via co-creatie of collaboratieve storytelling, sterke en relevante verhalen te brengen?"
Dat soort vragen onderzoekt het CityStory project de komende jaren. CityStory start in september 2019 en zal drie jaar lopen. Dit Vlaamse project maakt deel uit van een Europees ITEA-project, waarin partners uit Denemarken en Finland rond dezelfde onderzoeksvragen zullen werken. “CityStory is een mooi voorbeeld van onze ambitie: de VRT wil elke burger bereiken en bovendien het lokale media-ecosysteem versterken. Dit onderzoek kan ook inspirerend werken voor andere sectoren. We mikken op concrete realisaties, zoals innovatieve productie en distributie en vernieuwende content formats,” zegt Stijn Lehaen, algemeen directeur technologie en innovatie VRT.