Wat is er sinds 1978, toen Martine Tanghe begon met nieuwslezen, veranderd in de manier waarop het televisiejournaal tot stand komt? En welk effect heeft dat gehad op het nieuws dat de kijkers te zien krijgen? Weet u het? Binnenkort wel, want Canvas brengt vanaf 3 september een nieuwe vierdelige reeks over 40 jaar televisiejournalistiek… naar aanleiding van 40 jaar Martine Tanghe als nieuwsanker. ‘Dank dat u bij ons was’ dankt zijn titel aan het vertrouwde zinnetje waarmee ze bijna elke dag het journaal afsluit.
Martine Tanghe is niet alleen ‘de aanleiding’ voor het programma, maar ook de verteller. Het verhaal wordt gebracht aan de hand van gesprekken met 35 journalisten. Van toen en nu, jong en oud, van de openbare omroep en ook enkele van VTM. Van Walter Zinzen tot Phara de Aguirre, van Paul Jambers tot Rudi Vranckx, van Gui Polspoel tot Ivan De Vadder, van Dany Verstraeten tot Wim De Vilder. Van Monique Delvaux, de eerste vrouw op de televisienieuwsdienst, tot Hanne Decoutere. Ook Bert De Graeve, CEO van de VRT tijdens een cruciale periode voor de openbare omroep, spreekt opvallend open over zijn jaren bij de VRT. Het hele verhaal wordt geïllustreerd met archiefmateriaal. Niet alleen van nostalgische nieuwsdecors en piepjonge journalisten, maar ook van belangrijke nieuwsfeiten uit de afgelopen 40 jaar, zoals de ramp met de Herald of Free Enterprise, de zaak Dutroux of de aanslagen van 9/11.
Ook vrtnws.be en canvas.be zoomen in op ‘Dank dat u bij ons was’ en 40 jaar televisiejournalistiek. Zo brengt vrtnws.be wekelijks portretten van een aantal journalistieke coryfeeën uit de reeks. De nieuwssite van VRT duikt ook in het VRT-archief en brengt uitgebreide of integrale versies van iconische reportages die in het televisieprogramma aan bod komen. Ook via de sociale media worden beelden en fragmenten gedeeld.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]