VRT wil online kijkers lokken met VRT MAX en VRT NWS

Media / News

VRT NU heet straks VRT MAX: "dé kijk- en luisterbestemming van de publieke omroep en meteen het enige platform in Vlaanderen waar je zowel video, digitale content als audio terugvindt," zo luidt het aan de Reyerslaan. "Vanaf dit najaar staat VRT MAX garant voor een spannende en diverse mediamix, en een kijk- en luisterbeleving op maat van elke Vlaming." Opvallend: de kijker kan zelf bepalen waar en wanneer hij zijn favoriete VRT programma’s kijkt. Want vanaf 29 augustus biedt VRT MAX elke dag al vanaf 6 uur ’s ochtends de primetime programma’s aan die later die avond op televisie te zien zijn

VRT MAX omvat alle video- en audiocontent van VRT en brengt daarnaast ook eigen, exclusieve content specifiek gericht op een jonger publiek. Met Zonder ouders op vakantieFIRE: Vroeg op pensioen, het nieuwe seizoen van faqda (met Flo Windey) en de fictiereeks Knokke off (met Pommelien Thijs) wordt het aanbod van VRT MAX uitgebreid met verhalen uit de leefwereld van jongeren. Ontspanning en maatschappelijke topics kleuren het aanbod, maar ook genres als true crime en nieuwe formats zoals short form audio.

Ook VRT NWS zit in een nieuw jasje. De miljoenen gebruikers van VRT NWS, onder wie veel jongeren, kunnen dit najaar rekenen op een nog toegankelijkere app waarmee het nog makkelijker wordt om VRT nieuws- en duidingsprogramma’s multimediaal te consumeren. Live, uitgesteld of fragmenten on demand. Nws.nws.nws, het tienernieuwskanaal op Instagram, krijgt op 1 september een volledig nieuwe look. Ook de vormgeving van Het journaal en Laat wordt opgefrist. VRT, VRT NWS en VRT MAX vormen voortaan visueel één familie. Frederik Delaplace, CEO VRT: “Als publieke omroep wil VRT het onderscheidende karakter van onze media nog sterker maken. Ons digitale platform krijgt dan ook een mooiere naam, die duidelijker aangeeft dat daar alle typische VRT-media terug te vinden zijn. NU is verleden tijd, voortaan heet onze hotspot VRT MAX: het enige platform in Vlaanderen dat audio, video én digitale content van de hoogste kwaliteit bundelt op maat van de gebruiker.”

het najaar van Eén, Canvas en Ketnet

Op maandag 29 augustus start het najaar van VRT. Eén en Canvas blijven sterke lineaire kanalen, maar vergroten door hun integratie met VRT MAX ook meer en meer hun digitale voetafdruk. Eén blijft inzetten op waar het goed in is: de strafste verhalen van hier vol emotie. Maar het merk wil alle Vlamingen ook verrassen met prikkelende nieuwe programma’s die iedereen samen voor het scherm brengen, met o.m. het nieuwe Hotel Romantiek en De repair shop. En is het dit najaar uitkijken naar For one night only met Dieter Coppens en Niels Destadsbader, en in 2023 naar het gloednieuwe The greatest dancer van Vlaanderen.

Canvas wil topkwaliteit brengen en focust op comedy en satire in De ideale wereld met Ella Leyers (voortaan vier keer per week). En ook met de tafelquiz 25 jaar Canvas, gepresenteerd door een uniek duo: Phara de Aguirre en Thomas Huyghe. In het voorjaar van 2023 plant Canvas opnieuw eigen fictie. Zonder afspraak is een eigentijdse tragikomische reeks over een Gentse kapper die droomt van een muzikale carrière. Er is vanaf dit najaar ook méér Canvas: het aanbod wordt uitgebreid zodat de kijker vanaf  17 uur terecht kan op Canvas.

Opvallend: de kijker kan zelf bepalen waar en wanneer hij zijn favoriete VRT programma’s kijkt. Want vanaf 29 augustus biedt VRT MAX elke dag al vanaf 6 uur ’s ochtends de primetime programma’s aan die later die avond op televisie te zien zijn - Down the road bijvoorbeeld, Over eten of Taxi Joris.  

Ketnet heeft samen met zijn jonge publiek die stap naar digitalisering al eerder gezet. Dit najaar zet de kinderzender hard in op fictie van eigen bodem, straffe beleving en actualiteit op kindermaat. Karrewiet, het jeugdjournaal van Ketnet, verwelkomt twee nieuwe gezichten. Vanaf 1 september kan iedereen kennismaken met Annabet Ampofo en Maurane Proost. Het uitgebreide Karrewiet-team brengt het nieuws ook op het TikTokkanaal van Karrewiet. Speciaal voor het jonge publiek komt er ook een Ketnetzone op VRT MAX. Met een kinderprofiel kunnen ze zo rondsurfen in een Ketnet of Ketnet Junior zone, volledig op hun maat.  

het najaar van VRT Radio

Het najaar van VRT Radio schiet uit de startblokken met enkele opvallende vernieuwingen in de zendschema’s. De grootste blikvanger is dat Peter Van de Veire vanaf begin 2023 dé ochtendstem van Radio2 wordt. Tussen 6 en 9 uur maakt de strafste radio-dj van Vlaanderen een nationale ochtendshow op de grootste radiozender van het land. Peter zegt: “Goeiemorgen!”, met een klare blik op de wereld, Vlaanderen én de regio’s.

Nog bij Radio 2: Ann Reymen en Daan Masset presenteren voortaan 10-12. De twee gidsen je door het leven met praktische tips waar je echt iets aan hebt, over alles wat jou bezighoudt. Kobe Ilsen doet op Radio 1 aan factchecking in Het uur van de waarheid en op Studio Brussel neemt Pien Lefranc vanaf nu het middagblok voor haar rekening. Op MNM maakt Manu Van Acker een pre-ochtendshow tussen 4 en 6, voor de nachtraven en vroege vogels. Van maandag tot donderdag serveert Wanne Synnave je een muzikale middag.

De Tijdloze wordt verder uitgebouwd. Stijn Van de Voorde wordt, naast Roos Van Acker, de vaste presentator van de muziekstream. Het uitgebreide VRT-aanbod met audio on demand vind je op dé nieuwe luisterbestemming: VRT MAX. Zo zijn er de Klara-podcast De Franse Revolutie, op basis van het boek van Johan Op de BeeckMistlicht, waarin Sven Speybrouck (Radio 1) zoekt naar wat dementie met een mens doet, en Win win, de nieuwe podcast van De Inspecteur van Radio2.

De VRT-radiomerken zetten dit najaar ook weer volop in op beleving, zoals met de Radio2 Top2000 en de Radio2 Singalong (Radio2), De Lage Landen (Radio 1), De Strafste School en MNM 5000 dagen (MNM), De Jaren Nul (Studio Brussel), Iedereen Klassiek en de opening van het KMSKA (Klara) en nog meer live-uitzendingen en -events, verspreid over heel Vlaanderen.

overkoepelende VRT-projecten in het najaar

VRT lanceert dit najaar tenslotte een aantal crossmediale en mobiliserende projecten. Ze zijn te zien en te horen op diverse radio en tv-netten, via digitale kanalen en tijdens speciale acties. Het gaat om Onze natuur, de opening van het KMSKA, het WK voetbal en De Warmste Week.